Mäklarinformation

Svar på ofta förekommande frågor.

Fråga

Svar

Vad ingår i månadsavgiften? (ex. hushållsel, värme, vatten, kabel-tv, internet). 

Allt utom hushållsel ingår i månadsavgiften.

Vilka olika typer av parkeringar finns det (ex. garage, carport, p-plats med stolpe, p-plats osv.), vad kostar de olika parkeringarna och hur ser det ut med kö till respektive parkering? 

Uthyrningen hanteras av PHM redovisning 073-148 82 02

Renoveringar. Vilka renoveringar har föreningen utfört och när? (ex. stambyte, tak, dränering osv) Planerar föreningen några kommande renoveringar?

Vi har påbörjat en fasadrenovering som beräknas pågå till våren 2024. Kostnaden för detta finns redan avsatt. 

Har föreningen några gemensamma utrymmen, vilka? Kostar dessa någonting att nyttja?

Se länk: 
https://www.hsb.se/norr/brf/kavalleristen/boendeinformation/gemensamhetsutrymmen/

Kabel-tv och Internet. Har föreningen något avtal med någon specifik leverantör och ingår kostnaden i avgiften? Om internet ingår, till vilken hastighet?

Telenor är vår leverantör av bredbandstjänster. Hastigheten är 500 Mbit/s och kostnaden ingår i månadsavgiften. Tv utbudet sker via Tele 2.

Vem betalar överlåtelseavgiften? Köpare eller säljare?

Säljaren

Finns det någonting annat som ni vill berätta om er förening som kan vara bra för spekulanter/nya medlemmar att veta om?

Läs mer på vår webbplats https://www.hsb.se/norr/brf/kavalleristen/

Har ni någon underhållsplan?

Vi har en 30-årig underhållsplan som vi årligen uppdaterar. Det är en intern handling som inte delas. Däremot går det att läsa om vad vi gjort och vad vi gör inom närmsta tiden i vår årsredovisning. https://www.hsb.se/norr/brf/kavalleristen/om-foreningen/ekonomi/arsberattelse-2022/

Finns det någon planerad avgiftshöjning?

Budgetarbetet genomförs varje höst. På grund av höjda räntor och allmän kostnadsfördyring höjde vi avgifterna med 11 % den 1 januari 2024.