Parkeringar

Här hittar du information om föreningens parkeringsplatser, priser, köhantering och en särskild notering beträffande laddboxar.
Längre ner finns länkar till ytterligare information.

Föreningens parkeringsplatser

• 108 carportplatser med motorvärmare (varav 20 med laddbox)
  • 42 markplatser utan tak (varav 36 med motorvärmare)
  • 7 större markplatser för t ex husvagn/husbil/släp
  • 4 sommarparkeringar
  • 2 garage (ett med plats för 1 bil och det andra för plats för 3 motorcyklar)
  • 2 parkeringar för bil och släp
  • 22 gästparkeringar varav 4 är platser för rörelsehindrade med särskilt parkeringstillstånd

Parkeringarna är jämnt fördelade mellan Mariehemsvägen 1 och 3.

Pris per månad:

• Motorcykel: 210 kr
  • Markplats utan motorvärmare: 105 kr
  • Markplats med motorvärmare: 158 kr *
  • Carport med motorvärmare: 326 kr *
  • Garage: 840 kr
  • Tillägg laddbox: 170 :- **

Sommarparkeringen kostar 630 kr per säsong, betalas i förskott.

* Elförbrukningen för motorvärmare ingår i månadskostnaden.
** Elförbrukningen för laddbox debiteras separat.

Kö och tilldelning

Om du vill hyra eller köa till en parkeringsplats loggar du in på hsb.se/norr. Information och manual för tjänsten hittar du sen genom att klicka på “Mina sidor” och sedan “Min bostad”.

Frågor besvaras direkt av HSB men om det är något speciellt kan frågor givetvis även skickas till mejlen för vicevärd.

Regler och inställningar för de olika köerna finns att se i systemet. Värt att nämna är dock att byten inom samma kö-grupp ger högre prioritet i systemet. Det kan vara bra att känna till i ett scenario där man får ett erbjudande om en plats som kanske inte uppfyller alla sina kriterier. Det kan t ex vara att platsen ligger på fel gård eller att placeringen inte är optimal. I ett sådant scenario kan man alltid tacka ja till platsen och sedan ställa sig i kö för byte till den eller de platser man önskar byta till istället.

Särskild notering gällande laddboxar

Platser utrustade med laddbox kan hyras utan att man aktiverar själva boxen. Om man inte aktiverat sin box och behov uppstår måste man dock vara beredd att byta till en annan plats. (Samma gård och samma typ av p-plats)

För att aktivera sin box kontaktas vicevärden via mejl.

Det finns ingen separat kö till platser utrustade med laddbox. Man kan däremot välja att prenumerera på notiser specifikt för laddplatser och vänta till en sådan plats bli ledig. Alternativt först hyra en annan plats inom samma kö-grupp och sedan ställa sig i byteskön till en plats utrustad med laddbox. Byten inom samma kö-grupp får högre prioritet i systemet. Om man redan hyr en plats av samma typ kan man även prova att kontakta vicevärden för att se om det finns någon som hyr en plats med laddbox men som inte använder den. I ett sådant fall kan man ordna ett rent byte utanför systemet.