Våra fastigheter

Fastigheterna byggdes på i mitten av 1960-talet av Olaus Forsbergs Bygg AB som en del av miljonprogrammet Mariehem. Fastigheterna består av åtta trevåningshus med källare och har 26 ingångar med adress 1 A-N och 3 A-N. Lägenheterna var inflyttningsklara 1966. Lägenhetsbeståndet utgörs av 170 lägenheter, vara 164 är bostadsrätter och 6 är hyreslägenheter. Här finns information om lägenheternas storlek.

Den totala lägenhetsytan uppgår till drygt 14 000 kvm. Samtliga lägenheter med fler än ett rum är utrustade med balkong. 132 lägenheter är i grundutförandet utrustade med dubbla toaletter. Till varje lägenhet hör ett lägenhetsförråd och ett matkällarförråd (utom för hyreslägenheterna).

Tvättstuga finns i varje hus. Föreningen har ett antal gemensamhetslokaler – bordtennisrumgästrum för övernattning, gym och två hobbyrum. I källarplan finns även förråd för uthyrning.

I föreningen finns fyra skyddsrum, två på Mariehemsvägen 1 och två på Mariehemsvägen 3.

Större underhålls- och förbättringsåtgärder de senaste åren

• 2013 Ny el i alla lägenheter
  • 2014 Nya tak, nya maskiner tvättstuga, ny el i entréer och gårdar
  • 2015 Injustering värme och ventilation, byte av kallvattenledning, målning soprum
  • 2016 Relining av stående stammar och byte av synliga stammar i källare
  • 2017 Byte av värmecentraler och låssystem
  • 2018 Renovering av gavlar Mariehemsvägen 3
  • 2019 Renovering av gavlar Mariehemsvägen 1, Installation av bergvärme Mariehemsvägen 3
  • 2020 Installation av bergvärme Mariehemsvägen 1, byte av entrédörrar Mariehemsvägen 3, renovering och komplettering av gym
  • 2021 Byte av entrédörrar Mariehemsvägen 1, underhåll av lekplatsen Mariehemsvägen 1
  • 2022 Renovering av gästrum, besiktning av skyddsrum och åtgärder av brister, underhåll av lekplatsen Mariehemsvägen 3, 16 laddplatser anordnas, elrenovering i källare påbörjas.
  • 2023 Elrenoveringen i källare slutförd