Telefonnummer: 010-3032000
Email: kundservice.norr@hsb.se
Ring eller maila HSB Norr och beställ ändringen.
Kontakta Telia kundtjänst för privatpersoner. Om du nyligen flyttat in till lägenheten behöver du bli kund hos Telia för att det ska fungera. Du kontaktar Telia på telefon 90 200.
Ring HSB och boka. För mer info om rummen se sidan övernattningsrum.
HSB har en digital köhantering för garageplatser. För att hyra en plats behöver du vara medlem i föreningen. Logga in på Mitt HSB (https://www.hsb.se/norr) och anmäl dig i det digitala kösystemet.
Antalet lediga platser i garagen varierar över tid och behöver kontrolleras vid frågetillfället. Enklast är att logga in på Mitt HSB och gå till Mina köer som du finner under Min bostad. Där framgår antalet lediga platser och där kan alla som är medlemmar ställa sig i kö för en garageplats med motorvärmare eller en garageplats med laddstation. Ingen lägenhet får hyra mer än en garageplats.
Föreningen har 4 st. kallgarage med 214 garagesplatser. Garagen ligger under Skärvstensgatan 10-16 och under Skärvstensgatan 28-32, fördelade på två plan var i vardera byggnaden.
Hyran för en garageplats med motorvärmare är för närvarande 700 kr per månad (2024-års nivå) .
För elbilsinnehavare har 32 av garageplatserna försetts med en laddstation som har Typ 2 kontakt. Hyran för en garageplats med laddstation är för närvarande 1 050 kr per månad (2024-års nivå), plus en rörlig elkostnad för faktiskt elförbrukning (2 kr per kW oktober 2024).
Då flera av laddstationerna installerats i efterhand på garageplatser med motorvärmare som idag är uthyrda, blir en del av laddstationerna tillgängliga i det digitala kösystemet först när nuvarande innehavare säger upp eller byter sin garageplats med motorvärmare.
För mer information om garageplatser och laddstationer se sidan parkering/kallgarage.
Utöver månadsavgiften tillkommer kostnad för Internet och TV (Telia Play) om 212 kr/månad (2024-års nivå), samt kostnad för el och varmvatten som debiteras efter indivudell förbrukning månadsvis i efterskott.
Nej.
Budgeten för nästföljande år läggs på senhösten innevarande år. När budgeten är fastställd bestäms hyrorna för nästa år.
Bostadsrättstillägget tecknar du normalt som ett komplement till din hemförsäkring. Som medlem i HSB brf Mariehöjd 1 i Umeå ingår bostadsrättsförsäkringen kollektivt i den fastighetsförsäkring som föreningen tecknat hos Länsförsäkringar. Du behöver alltså inte själva teckna en försäkring med bostadsrättstillägg, men du måste däremot ha en egen hemförsäkring.
Att din köksfläkt fungerar dåligt kan bero på flera orsaker. Det första du ska göra är att rengöra filtret. Enklast är att köra filtret i diskmaskinen. Har det blivit riktigt igengrott kan det behöva bytas ut. Ovanför filtret finns det en lucka, ett så kallat kallrasskydd, som förhindrar att kall luft strömmar in i lägenheten när fläkten är avstängd.
Luckan öppnas av luftströmmen när du slår på fläkten och faller ner när du stänger av den. Om du inte rengör filtret regelbundet kan det lagras fett runt luckans kanter så att den fastnar och inte längre öppnas när du slår på köksfläkten. Har detta hänt behöver luckan och området runt luckan rengöras.
Köksfläkten är lägenhetsinnehavarens ansvar och du måste själv kontakta Bravida eller något annat företag om du behöver hjälp med rengöring eller reservdelar.
Hyresavierna brukar normalt skickas ut 3 st åt gången, en för varje månad under kommande kvartal. De skickas ut före varje kvartals början, utom i samband med att in- eller utflyttning sker under kvartalet. De kommer med post om du inte har valt att betala via e-faktura eller autogiro.
Loggar du in på Mitt HSB (https://www.hsb.se/norr/), ser du alla dina avier där.
Nej, föreningen har ett kollektivt elavtal med Umeå Energi AB. El- och varmvattenförbrukning mäts via undermätare och kostnaden debiteras på de vanliga hyresavierna.
Påsar för matavfall finns i barnvagnsförråden.