Välkommen till Brf Solbacken

Bostadsrättsföreningen Solbacken, med adress Larssons gränd 1 - 40, är beläget på Norra Pitholm, ett par kilometer från Piteå centrum.

Lägenheterna

Föreningen har 36 lägenheter av radhustyp, varav 30 av lägenheterna är suterränghus med vardera 4 rum och kök. Resterande 6 lägenheter är enplanshus på vardera 2 rum och kök och med inredningsbara övervåningar.

Till varje lägenhet finns uteplats på framsidan som vetter mot söder. Till lägenheten hör också gräsmatta både på fram- och baksidan, som bostadsrättshavaren själv sköter om och förfogar över. Souterränghusen har förutom uteplatsen även balkong i söderläge. Alla lägenheter har eget garage.

Gemensamma byggnader m m

Kvartersgården på området är en kombinerad kvartersgård och skyddsrum och är på cirka 56 kvm. I kvartersgården finns samlingslokal med en liten kokvrå samt bord och stolar. Här finns även bastu.

Den som lånar kvartersgården ansvarar självklart för att städa efter sig.

I övrigt finns på området fotbollsplan/aktivitetsyta, lekplats/lekpark, grillplats, fina gräsytor och en boulebana.

Ekonomi

Solbacken är en förening med god ekonomi. Månadsavgiften till HSB har kunnat ligga oförändrad under de senaste åren tack vare att föreningen valt att inte avsätta några medel för inre reparationsfond, utan i stället valt att hålla månadskostnaden på en låg nivå. Bostadsrättshavarna står själva för kostnader för eventuell renovering inomhus.

Avgifter för uppvärmning, hushållsel, vatten och renhållning betalas separat av varje lägenhetsinnehavare. Under 2006 byttes de gamla värmepumparna ut mot fjärrvärme via Pite energi och nya ventilationssystem till varje lägenhet installerades.

Nedersta huslängan

1973180517.jpg