Hur fungerar föreningen?

Här sammanfattas Brf Solhöjdens organisation och vad det innebär att vara en HSB-förening.

Föreningen
HSB Brf Solhöjden i Skellefteå är en ekonomisk förening. När du köpt en bostadsrätt blir du delägare i fastigheten genom medlemskap i bostadsrättsföreningen. Via medlemskapet i föreningen har du nyttjanderätt till din lägenhet som egentligen ägs av föreningen. Vårt gemensamma mål i Brf Solhöjden är att huset ska hålla god standard och vi ska känna att vi bor tryggt.

Stämma
Varje år hålls en föreningsstämma. Stämman är föreningens högsta beslutande organ genom att medlemmarna kan använda sin rösträtt. Brf Solhöjdens ordinarie stämma hålls normalt i maj månad. Styrelsen kan också kalla till extrastämma under året inför beslut som stämman måste fatta som t.ex. avsevärda förändringar av fastigheten eller val av ledamöter. Inför ordinarie stämma har medlemmarna möjlighet att skriva förslag via motioner.

Stadgar
Föreningens stadgar är de interna regler som stämman beslutat skall gälla. Stadgarna har framför allt betydelse för det praktiska arbetet i föreningen.

Styrelsen
Styrelsen utses av medlemmarna på stämman. Styrelsen ansvarar bland annat för det löpande arbetet med och driften av föreningen, information och frågor från medlemmarna. Alla i styrelsen är medlemmar i föreningen och har en bostadsrätt i Solhöjden med undantag av HSB-ledamoten.

HSB
Föreningen har koppling till HSB på två olika plan:

1. Föreningen är medlem i HSB Norr och använder därmed namnet HSB Brf Solhöjden. Medlemskapet ger tillgång till vår HSB-ledamot på styrelsemöten, denna hemsida, utbildningar, ett tryggt varumärke, kollektivupphandlade avtal och förhoppningsvis bättre lånevillkor hos bankerna.
  2. Föreningen anlitar HSB för den ekonomiska förvaltningen som bland annat sköter fakturering, inkasso, servicecenter, medlemskap, överlåtelser, ekonomisystem och annat som avlastar styrelsen i sitt arbete.