Solhöjdens FAQ

Här samlar vi "Frequently Asked Questions" för spekulanter och mäklare.

Följ denna länk för att hitta mer information om fastigheten och vad som ingår i avgiften!

Fråga 1: Varför är avgiften högre relativt kringliggande föreningar?
Svar: Det finns flera orsaker till att avgiften kan uppfattas som hög:

• Föreningen har många små lägenheter. Jämfört med andra föreningar innebär det att förbrukningen av vatten är högre, underhållsbehovet och elförbrukningen på de allmänna ytorna och tvättstugan är större. Det mynnar sedan ut i en avgift som är lite högre per kvadratmeter.
  • Föreningen har förmånen att äga stora grönytor för trädgård och mycket yta för uppfarter och parkering. Med dessa vackra grömområden, grillplatser och parkeringsmöjligheter tillkommer skötsel, underhåll, snöröjning och sandning som överstiger de intäkter parkeringarna drar in. Samtidigt möjliggör dessa ytor att föreningen har möjlighet att inskaffa bergvärme.
  • Föreningen har tidigare som många andra övergått till linjär avskrivning vilket är mer rättvis än den tidigare exponentiella. Det innebar dessvärre att vissa föreningar fått höja hyran för att tidigare bostadsägare inte tillfört sin del.

Fråga 2: Kommer avgiften ändras?
Svar: Styrelsen jobbar med en långsiktig underhållsplan som sträcker sig 30 år framåt. Utifrån den görs en 5-årsprognos över förväntade förändringar i avgiften. Det finns i dagsläget inget som visar mot en ökad hyra.

Fråga 3: Vilka renoveringar har ni inplanerade?
Svar: I årsredovisningen listas alla kända underhållsåtgärder. För att få en löpande uppdatering i projekten hänvisar vi hit, men vi försöker även att uppdatera här.

Fråga 4: Får jag riva den här väggen/flytta köket/dra ny el?
Svar: Styrelsen kan inte ge en spekulant någon garanti för att ett ingrepp kommer godkännas utan hänvisar säljaren/mäklaren att ställa frågan så får vi ta diskussionen då.

Fråga 5: Måste man äga lägenheten man bor i?
Svar: Ja. För att självständigt nyttja lägenheten krävs det att man står som ägare. Det räcker med att äga en bråkdel, t.ex. 1%. Det är därför vanligt att föräldrar står som ägare på ett barns lägenhet.

Fråga 6: Jag har en sambo. Måste hen vara medlem i föreningen för att bo i lägenheten?
Svar: Nej, det räcker med att ägarna till lägenheten är medlemmar i föreningen. Men för att sambon ska bo i lägenheten måste ägaren också bo där stadigvarande.

Fråga 7: Hur ser energianvändningen ut och hur står sig föreningen mot andra?
Svar: Se energideklaration som nedladdningsbar fil här.

Fråga 8: Vem äger tomten? Finns det risk att kommunen höjer hyran?
Svar: Föreningen har äganderätt till fastigheterna och påverkas inte av tomtavgifter.