Viktigt att felanmäla före besiktning

05 maj 2015 På årsstämman med Brf Stadions på måndag kväll poängterades att det är viktigt att varje lägenhetsinnehavare gör en formell felanmälan av de fel man uppmärksammat i lägenheten. Det räcker exempelvis inte att ha påtalat felet för byggentreprenören NCC.

– Anmäl alla fel som du tycker behöver åtgärdas, sade Peter Löwdin, HSB inför årsmötesdeltagarna. Det gäller även fel som du vet finns i många lägenheter, exempelvis klockdisplayen i ugnen som många har problem med.

Samma sak gäller ifall du muntligen sagt till om felen till någon i styrelsen, HSB eller NCC. Man bör se till att lämna in en formell felanmälan via hemsidan, sade Löwdin.

– Däremot behöver du inte anmäla sprickor i vägghörn, takvinklar och materialskarvar. Det är normalt att sprickor uppstår under de första åren i levande material. Alla sprickor rapporteras och åtgärdas vid garantibesikningen.

I första hand anmäler man icke akuta fel via hemsidan – på startsidan röda balken längst till höger.

Eller gå via "puffen" med bild mitt på sidan.

Vid akuta fel, exempelvis vattenskada, anmäler man fortfarande via telefon 0770-33 00 70.