– Anmäl alla fel som du tycker behöver åtgärdas, sade Peter Löwdin, HSB inför årsmötesdeltagarna. Det gäller även fel som du vet finns i många lägenheter, exempelvis klockdisplayen i ugnen som många har problem med.
Samma sak gäller ifall du muntligen sagt till om felen till någon i styrelsen, HSB eller NCC. Man bör se till att lämna in en formell felanmälan via hemsidan, sade Löwdin.
– Däremot behöver du inte anmäla sprickor i vägghörn, takvinklar och materialskarvar. Det är normalt att sprickor uppstår under de första åren i levande material. Alla sprickor rapporteras och åtgärdas vid garantibesikningen.
I första hand anmäler man icke akuta fel via hemsidan – på startsidan röda balken längst till höger.
Eller gå via "puffen" med bild mitt på sidan.
Vid akuta fel, exempelvis vattenskada, anmäler man fortfarande via telefon 0770-33 00 70.