Information gällande Internet

01 februari 2023

Idag är nya tjänsten från Bahnhof påkopplad och Telenors tjänst är nu avstängd.

Blev förseningar i arbetet så vissa av er på Aprikosa området har fått er utrustning installerad idag.
Energiservice ber om ursäkt för denna försening och hoppas nu att allt ska vara igång hos samtliga.

Telefoni
Vissa av er har problem med beställning av den fasta Telefonin.
Vill uppmana alla att vara tydliga med att beställningen ska ske genom vår Brf så det inte blir en privat beställning. Gör man en privat beställning så kommer man få betala för allt som gäller telefoni.
I föreningens avtal så ingår Telefoni kostnadsfritt, man betalar enbart samtalskostnader, portering av sitt befintliga nummer står föreningen för samt att en router som behövs för att få telefoni har delats och även den ingår och är inget någon ska betala för.
Har man gjort en beställning som har blivit en privat beställning som ni blivit fakturerade för så vill vi uppmana er att snarast kontakta Bahnhof och uppge att denna beställning ska gå via vår förening där vi har ett avtal för detta.
Bahnhofs kundservice 010-510 00 00

Internet
I tjänsten ingår en hastighet på 250/250Mbit/s.
På Bredbandskollen kan man kolla så man får rätt hastighet via kabel, trådlöst kan man inte säkerställa att man får exakt den hastigheten då det är många andra faktorer runtomkring som kan störa.
Får man inte ut den hastigheten så kan det vara nätverkskabeln som inte stödjer den nya hastigheten eller är för gammal och man kan då prova med en annan nätverkskabel.
Har man övriga problem med internet så kontaktar man Bahnhofs kundservice 010-510 00 00 och uppger att man tillhör Brf Tallen samt vilken adress det gäller.  

Router 
Ny router från Bahnhof har delats ut, till er som inte var hemma vid tillfället för utdelning har fått en avisering i brevlådan om att den finns att hämta i Kvartersgården på Vicevärdens kontor.
I lådan så medföljer instruktioner om hur man installerar denna.
Behöver man hjälp med installation så kan man kontakta styrelsen för hjälp på styrelsen.tallen@gmail.com 

Dosa Skellefteå Kraft och gammal utrustning
Dosan på väggen som tillhör Skellefteå Kraft (Står skellefteå kraft på den) kan man kolla på så dessa tre lampor lyser grönt, Power, Wan samt en av Lan lamporna, lyser alla dessa grönt så är nätet ok. Är någon av dessa svart så kan problemet ligga i Skellefteå Krafts utrustning och då felanmäler man till dom.

Den gamla utrustningen som satt på väggen har plockats bort i de lägenheterna där den har ersatts med den nya utrustningen.
I de lägenheterna där nya utrustningen har placerats på annan plats så har den gamla utrustningen lämnats kvar av den anledningen att de lämnas fula märken efteråt på väggen, målning och tapetsering som man har gjort runt den gamla utrustningen lämnar då en ful tom ruta på väggen, så därav har den lämnats kvar och man som lägenhetsinnehavare får plocka bort den om man vill. 

 

Har man frågor och funderingar så är man välkommen att kontakta 
Vicevärden: vicevard.tallen@gmail.com   /  070-830 99 98
Styrelsen: styrelsen.tallen@gmail.com