Tallenbladet Oktober/November

08 november 2022

Nu är höstmörkret här, vintern är på ingång och förberedelserna inför julmyset börjar snart.

Som ni alla har märkt så är det och har varit mycket grävning och projekt utvändigt. Dels så har vi några killar från Skellefteå Kraft / Energiservice som är här och gräver och fixar med vårt nya fibernät, den yttre dragningen ska snart vara klar och då kommer den inre dragningen i varje lägenhet att påbörja, datum om när de vill få tillgång till lägenheten kommer inom kort till var och en.

Sen så har ”grävar Greger” varit här och fixat södra entrén till Kvartersgården samt gjort i ordning bouleplanen. Även en ramp upp till norra entrén är ordnad, med en dörröppnare så det ska bli lättare att ta sig in och ut.

Sista grävningsprojektet som har gjorts är urgrävning av områdets norra entré. Som många märkte under våren så gick det inte att köra där, vägen blev riktigt dålig av all tjäle så nu ska detta åtgärdas med en rejäl urgrävning samt ifyllnad med bra material. Detta ska nu få ligga och plattas till och mot sommaren 2023 kommer asfaltering att ske. I samma veva kommer det asfalteras uppe vid hörnet mellan Kvistgatan 2 och garagen.

 

Nu när det blivit kyligare tider så uppmanar vi alla att stänga av sommarvattnet. Vet man inte hur man går tillväga så går det bra att be en vänlig granne, styrelsen eller vicevärden om hjälp.

 

Vidare att informera om är att under hösten så har det skett fyra stycken försäljningar av lägenheter, vi tackar de som flyttar ut för deras tid här och hälsar de som flyttar in välkomna till vår förening. Hoppas ni ska trivas.

 

Vill passa på att påminna om det som behöver göras inför bredbandsleverantörs bytet. De med en mailadress som slutar på @bredband.net behöver skaffa sig en ny mail då denna försvinner den sista januari. Man behöver också spara ner mailadresser samt andra viktiga mail som man vill ha kvar.
Ni med telefoni och som önskar att behålla den kommer kunna göra det, det som ni behöver göra är att från och med slutet på januari så kontaktar man Bahnhof för att aktivera telefonitjänsten, därefter kan man begära en portering om man önskar att behålla sitt befintliga nummer.

De flesta har mottagit ett brev från Telenor i och med den uppsägning som gjorts nu då vi ska byta till Bahnhof. De vill att all utrustning skickas tillbaka och om man inte gör det så utgår en faktura på 500kr.
Efter lite diskussion med Telenor så har de gått med på att stryka avgiften på 500kr. Men de önskar att alla som har utrustning kvar skickar tillbaka den efter den anvisning som man fått i brevet, senast 14 dagar efter 31a januari 2023 skall den skickas.
Så kort och gott, ni som har kvar utrustning/router från Telenor skickar gärna tillbaka den, ni som ej har någon utrustning/router kvar behöver inte göra något och ingen debitering kommer det att bli.

 

Under förra styrelsemötet så gick styrelsen igenom budget för år 2023. Det beslutades att hyreshöjningen kommer fortsätta i samma ordning med 1% höjning, samt att hyran för p-platserna ska kvarstå på samma summa som idag, 225kr/p-plats.
Vill man veta mer om varför man betalar månadsavgift samt varför vi som förening valt en succesiv höjning så finns det att läsa under fliken Information - Att bo i bostadsrätt -Varför betalar man en månadsavgift - Varför en succesiv höjning av månadsavgiften.

 

Vidare att informera om är att det har tillkommit några ändringar i bokningssystemet gällande tvättstugan och bastun, alltför att skapa mer tillgänglighet för alla.
Gällande tvättstugan så går det bara boka den 4ggr/månaden per hushåll. Tiden är ändrad till 4h/pass och man kan endast boka ett pass per dag och hushåll.
Gällande bastun så är tiden ändrad till 2h/pass och man kan endast boka ett pass per dag och hushåll. Även en automatisk avbokning är inlagd, om man inte har kommit till bastun inom de första 15 minuterna så går bokningen automatiskt tillbaka.

 

Vill också tillägga en liten påminnelse om tillvägagångssättet för felanmälning på fönster och dörrar. Den skickas till Vicevärden, där ser vi gärna att den inkommer via mail då det blir enklare att dokumentera. Vicevard.tallen@gmail.com  

Vi är medvetna om att låsen till fönsterdörrarna ännu inte har kommit och blivit installerade, detta är felanmält och undersöks varför dessa tar så lång tid att fixa.
Upplever man att en felanmälan inte blir gjord eller att man väntar länge på att få den fixad så gör man en felanmälan återigen till vicevärden.


En påminnelse om att tips, idéer samt klagomål får gärna skickas till Styrelsens mail. Styrelsen.tallen@gmail.com

 

Sist att nämna för den här gången är att det är dags för filterbyte, detta utförs av vår vicevärd som skickar ut information om vilken dag det blir inom kort. Vicevärden kommer att gå in med huvudnyckel om man inte finns hemma på utsatt tid. Tacksamt är det om man ser till att rensa runt fläkten så det går snabbt och smidigt att byta filtret.


Önskar alla en fortsatt trevlig och mysig höst.