Policy för uthyrning av garage och parkeringsplats

Styrelsen i bostadsrättsföreningen Torpgläntan har beslutat att följande regler för garage och motorvärmarplatser skall gälla from 2023-11-01:

Policy för uthyrning av garage och motorvärmarplatser BRF Torpgläntan 2023-10-24

Endast en garageplats och högst två p-/motorvärmarplatser per lägenhet tillåts. Ägaren av lägenheten är platshyresgäst. Undantag kan göras om man har fler fordon. I fallet av två eller fler platser får högst en av dessa vara garageplats, resterande motorvärmarplatser eller elbilsplatser.

För att hyra en motorvärmarplats eller garageplats krävs att medlemmen uppvisar registreringsbevis för sitt motordrivna fordon, endast fordon enligt kontrakt får finnas på garage-/motorvärmarplatsen (se "Särskilda villkor Brf Torpgläntan i Piteå" i hyreskontraktet för garage-/motorvärmarplatsen, eller längst ner på sidan här).

I de fall en medlem inte äger ett fordon vid erbjudandet om plats har denne tre månader på sig att uppvisa registreringsbevis för att behålla platsen. Om fordonet ägs av arbetsgivaren krävs intyg.

Eventuella byten av motorvärmarplats/garageplats inom föreningen sker via HSBs digitala kösystem. Kontakta kundtjänst om du har frågor eller fungeringar kring detta.

Rätten till motorvärmarplats eller garageplats är inte en del av bostadsrätten. Vid överlåtelse av lägenheten återgår platsen till föreningen, som sedan blir tillgänglig igen via kösystemet.

Garageplatsen/motorvärmarplats får inte heller nyttjas som verkstad eller dylikt och ej heller uteslutande till förråd. Vid missbruk av reglerna anses detta som kontraktsbrott och motorvärmarplatsen/garageplatsen övergår då genast till föreningen.

Garageplatser/motorvärmarplatser ska vid överlämnade eller uppsägning lämnas väl städat och rengjort vilket skall godkännas. Godkänns städningen inte så bekostar hyrestagaren en rengöring och städning till originalskick.

Har man motorvärmar-/garageplats ska man absolut inte parkera på gästparkeringen, vilka är till för besökande till BRF Torpgläntan. Vid parkering på gästplats kommer bilen/fordonet bötfällas.

Beslutat av BRF Torpgläntans styrelse 2023-10-24.