Egenkontroll är ett förebyggande arbete där du som fastighetsägare fortlöpande planerar och kontrollerar din verksamhet för att motverka och förebygga hälsoproblem hos dina boende eller skador på miljön. Egenkontroll är ett ständigt pågående arbete som noga ska planeras, genomföras, följas upp och kontinuerligt förbättras.
Miljöbalken ställer även krav på att föreningen ska förbruka så lite resurser som möjligt och välja de miljövänligaste alternativen i sin verksamhet så långt det är rimligt. Att följa lagar och regler är också viktigt för att försäkringar ska ge full ersättning.
Behöver er styrelse hjälp av en fastighetsförvaltare med Egenkontrollen?
Krav på egenkontroll för fastighetsägare regleras av Miljöbalken och kommunen agerar som ansvarig tillsynsmyndighet. Kommunens uppgift är att granska och bedöma hur egenkontrollen följs, men ska även bidra med råd och stöd. God egenkontroll innebär att dokumentation och rutiner finns för kontrollpunkter som kan utgöra risker för människors hälsa eller för miljön. Dessutom ska man tillämpa och dokumentera ansvarsfördelning inom organisationen för frågor gällande hälsa och miljö.
En väl dokumenterad egenkontroll minskar kommunens behov av att granska verksamheten och föreningen kan då spara pengar genom att slippa avgiften för kommunens tillsynsarbete.
I samband med uppstart görs en inventering som dokumenteras och registreras. HSB tar därefter över ansvaret bevaka, dokumentera och årligen följa upp dessa 21 kontrollområden. Ni får en rapport med aktuella åtgärder.