Vi stödjer inte längre, fullt ut, webbläsaren Internet Explorer (version 11 eller tidigare) då detta är en gammal webbläsare som inte längre underhålls av Microsoft och inte fungerar med modernare webbteknik. Därför rekommenderar vi att ni istället använder er av någon av dessa webbläsare: Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge eller Apple Safari

Egenkontroll – Ett ansvar att följa lagen

Som styrelsemedlem i en brf är du en fastighetsägare och har inte bara ansvar för byggnaden och dess tekniska funktioner utan också ett indirekt ansvar för dom boendes säkerhet och hälsa. Det innebär att du som fastighetsägare ansvarar för att gällande lagar följs – så kallad egenkontroll.

Egenkontroll är ett förebyggande arbete där du som fastighetsägare fortlöpande planerar och kontrollerar din verksamhet för att motverka och förebygga hälsoproblem hos dina boende eller skador på miljön. Egenkontroll är ett ständigt pågående arbete som noga ska planeras, genomföras, följas upp och kontinuerligt förbättras.
Miljöbalken ställer även krav på att föreningen ska förbruka så lite resurser som möjligt och välja de miljövänligaste alternativen i sin verksamhet så långt det är rimligt. Att följa lagar och regler är också viktigt för att försäkringar ska ge full ersättning.

Behöver er styrelse hjälp av en fastighetsförvaltare med Egenkontrollen?

Ja, kontakta mig!

 

Lagkrav och tillsyn

Krav på egenkontroll för fastighetsägare regleras av Miljöbalken och kommunen agerar som ansvarig tillsynsmyndighet. Kommunens uppgift är att granska och bedöma hur egenkontrollen följs, men ska även bidra med råd och stöd. God egenkontroll innebär att dokumentation och rutiner finns för kontrollpunkter som kan utgöra risker för människors hälsa eller för miljön. Dessutom ska man tillämpa och dokumentera ansvarsfördelning inom organisationen för frågor gällande hälsa och miljö.
 

Pengar att spara

En väl dokumenterad egenkontroll minskar kommunens behov av att granska verksamheten och föreningen kan då spara pengar genom att slippa avgiften för kommunens tillsynsarbete.

Vi hjälper er hålla koll på alla kontrollpunkter

I samband med uppstart görs en inventering som dokumenteras och registreras. HSB tar därefter över ansvaret bevaka, dokumentera och årligen följa upp dessa 21 kontrollområden. Ni får en rapport med aktuella åtgärder. 

    1. Avfall
    2. Brandskydd
    3. Buller
    4. Byggnad och tillhörande tomt
    5. Cisterner
    6. Elanläggning
    7. Elektriska och magnetiska fält
    8. Energi
    9. Fukt och mikroorganismer
    10. Hissar och motordrivna anordningar
    11. Kemiska produkter och brandfarliga eller explosiva varor
    12. Köldmedier
    13. Legionella
    14. PCB-inventering och sanering
    15. Radon
    16. Skadedjur och ohyra
    17. Störande lukt
    18. Systematiskt brandskyddsarbete
    19. Temperatur och drag
    20. Tryckkärl, pannanläggningar och varmvattenberedare
    21. Ventilation