Hyresgästunderundersökningen som genomförs tillsammans med undersökningsföretaget Aktivbo och sammanställs utifrån fyra olika frågeområden; trygghet, rent och snyggt, tar kunden på allvar, och hjälp när det behövs. Svarsresultatet på områdena bildar ett serviceindex. Vi har i denna undersökning nått målet med att ha 80 procent nöjda hyresgäster, med ett serviceindex på 80,7 procent.
Receptet på framgång har varit ett systematiskt förbättringsarbete genom åtgärdsplaner som skapats utifrån alla hyresgästernas synpunkter. För att få tillförlitliga resultat har hyresgästundersökningen genomförts samma tid vartannat år.
– Tack vare engagerad personal vi har kunnat genomföra arbetet med att förbättra vårt arbetssätt och förändra vår kultur, som lett fram till att vi nu har ett serviceindex på medel och på flera områden i topp. Men vi nöjer oss inte, nu siktar vi på att bli ännu bättre, berättar Helena Backman, affärsområdeschef Fastigheter och Teknisk förvaltning HSB Norr.
Lokalvård i toppklass
Ett av de mest diskuterade områdena är trapphusstädning. Därför är det extra glädjande att vi i denna undersökning ligger i topp jämfört med hela Sverige, på att städa trapphus. Hela 84,2 procent av våra hyresgäster tycker att det är bra eller jättebra städning i våra fastigheter. Det är ett helt fantastiskt resultat. Nyckeln till framgången är att vi har egen personal i nästan alla våra egna fastigheter, fortsätter Helena.
Viktigt med hållbar förvaltning
Ett av våra mest prioriterade områden är hållbar förvaltning och under året har vi sett över och infört källsortering i alla fastigheter det har varit möjligt. Vi använder enbart miljövänliga rengöringsprodukter utan kemikalier till vår lokalvård och har börjat testa en giftfri metod för att bekämpa ogräs med hjälp av hetvatten, berättar Helena. Därför är det positivt att vi just på frågorna om hur förvaltningen anstränger sig för en hållbar utveckling och hur stora möjligheterna är för våra hyresgäster att kunna agera miljömedvetet har ökat med 10 procentenheter mot föregående undersökning. Miljönvänliga rengöringsmedel
Insatserna har gett fina resultat och i stort visas förbättringar på samtliga områden i undersökningen. Bland annat känner sig 84,4 procent av våra hyresgäster trygga i sitt boende vilket är en väldigt fin siffra jämfört med hela landet som ligger på 73,6 procent. På området rent och snyggt har vi förbättrat oss med 10 procentenheter på städning av trapphus, soprum och miljöstuga. Utifrån de synpunkter som inkommit kommer vi ta fram åtgärdsplaner och fortsätta att arbeta med att skapa ännu bättre trivsel för våra hyresgäster, avslutar Helena.