Trötthet. Det var vad som för tre år sedan fick tvåbarnsmamman Sara Johanson att, efter tips från svärmor i Kanada, intressera sig för en japansk städmetod. Livet med två små barn och ett ständigt plockande hemma dränerade henne på både ork och energi.
– Det var alltid nånstans man behövde rensa, alltid något man behövde gå igenom hemma. Det gjorde mig otroligt trött, berättar Sara som är en högkänslig person och blir stressad av oreda.
Att rensa hemma var inget nytt för Sara, som då under två års tid hade föreläst och bloggat om att kemikaliebanta hemmet och ägnat mycket tid åt att rensa ut onödiga prylar. Men trots ett ständigt rensande blev hon aldrig klar.
– Det var skönt för stunden, men snart var det likadant igen, minns Sara.
Städgurun Marie Kondo lovar däremot att man bara behöver gå igenom hemmet en enda gång för ett bestående och livsförändrande resultat. Sara bestämde sig för att systematiskt följa hennes KonMari-metod. Hon läste bästsäljaren ”Konsten att städa”, gick med i den svenska Facebookgruppen och tog några månader för att förbereda sig inför städprocessen.
Första steget var att skapa en personlig målbild.
– Det var bra att tänka över vad jag ville få ut. Jag skrev ned att jag ville bli piggare och frigöra mig från alla prylar som dränerade mig på tid och energi. På tiden jag frigjorde ville jag läsa mer böcker, spendera mer tid med barnen, promenera, yoga och meditera, berättar hon.
Sara och Amy, med barnen Emma, 7, och Sophie, 9.
I dag, sex år senare, gör Sara allt hon skrev ner när hon formulerade sin målbild. Det tog henne närmare ett halvår att gå igenom familjens alla ägodelar enligt KonMari-metoden – och hon har aldrig ångrat sig. Men hon sticker heller inte under stol med att det var en tuff uppgift.
– Jag bestämde mig för att det här var min prio och höll på två timmar varje dag. När barnen sov och Amy (Saras hustru) kollade på tv sorterade jag. I perioder var det jobbigt, inte minst när det var tråkiga kategorier som verktyg och limburkar...
Sara menar att det handlar om att bestämma sig. I stället för att surfa på mobilen – något vi i snitt lägger tre timmar om dagen på – så rensade hon i skåp och lådor.
I samma takt som färre prylar gjorde hemmet luftigare så ökade Saras energi.
– Jag har insett vilka enorma energitjuvar prylar kan vara. Det låter kanske konstigt, men ju mer jag skalat bort desto rikare har mitt liv blivit och desto mer tid finns för det jag verkligen vill göra.
Har man svårt att komma igång tipsar Sara om att prova att gå igenom en kategori och se hur det känns.
Främsta skillnaden mellan KonMari och andra ”rensa-i-röran”-metoder är att man går igenom hemmet kategori för kategori, i stället för rum för rum eller låda för låda. Första kategorin på listan är kläder, vilket innebär att man ska samla alla kläder man äger i en hög.
– Man tror att man har alla kläder i garderoben, men jag insåg att jag har kläder överallt! I bilen, i förrådet, i tvättstugan... Jag tyckte innan att jag inte hade så mycket, men det är helt vansinnigt hur mycket kläder man har, säger Sara.
Inom KonMari fokuserar man på det man vill behålla, i stället för det man vill rensa ut. Varje ägodel du behåller ska ”glittra” för dig (det engelska uttrycket är ”spark joy”).
– Jag höll i varje plagg och kände efter: Gör det mig glad? I början kändes det jättekonstigt, men man lär man sig ganska snabbt. Jag sorterade bort två tredjedelar av alla kläder. Det innebar också att jag lärde mig vad jag verkligen tycker om. Jag köper inte längre kläder som ser snygga ut, utan bara sånt jag vet att jag kommer att gilla att ha på mig.
Sara liknar det vid att hon blev ”frälst” under den intensiva städprocessen.
– Innan tänkte jag: ”Vika sina strumpor – snacka om överkurs...”. Men nu gör jag det och det känns jättebra. Och det behöver inte vara så att strumporna gör mig glad, men jag behöver dem för att fungera i min vardag.
Slänger man allt måste man ju köpa nytt?
– Så trodde jag också. Men det är ytterst få grejer jag behövt komplettera med. Jag hade till exempel över 50 par strumpor och det behöver man ju inte. Man ska inte missbruka metoden för att få köpa nytt.
" Det låter kanske konstigt, men ju mer jag skalat bort desto rikare har mitt liv blivit."
Enligt KonMari ska man tacka varje klädesplagg som rensas ut, något Sara först tyckte var fånigt.
– Det kändes jättelöjligt och flummigt, men det var faktiskt bra. Särskilt med saker som haft stor betydelse för mig, som min brudklänning. Varför ska den hänga i en garderob resten av livet när den kan göra någon annan glad?
När rensningen är klar ska man lägga in kläderna enligt en speciell metod. Varje plagg viks till kuvertformat och ställs i lådor och skåp för att ge en tydlig överblick.
– Att vika kläder är numera en form av meditation för mig. Även barnen tycker det är kul.
Den största utmaningen med att rensa ut hemma var att vara ihärdig och hålla sig till metoden genom hela processen.
– Det är lätt att komma av sig, man kanske blir sjuk eller ska resa bort. Men följer man inte metoden så missar man mervärdet man får om man gör det fullt ut, säger Sara.
Efter att ha rensat alla kategorierna är det dags att organisera om hemmet så att var sak får sin plats.
– Ofta har jag kommit på att sakerna kanske inte ska vara i samma garderob eller ens i samma rum som tidigare. Det är lättare att se när man har gått igenom allt. Men vår familj är absolut inte perfekta, vi har fortfarande ett ”kaosrum” med tvätt och sånt. Man orkar ju inte alltid.
Hur delaktig var resten av familjen städandet?
– Amy hade varken ork eller tid, så jag fick tillåtelse att rensa hemmet men jag kollade med henne innan jag gav bort något. Hennes saker lät jag vara, man ska inte sortera andras grejer. Barnen var små så jag gick igenom deras saker utan att fråga, men de gillade att vara med och rensa.
Trots att Sara höll på två timmar om dagen tog det ett halvår att gå igenom alla saker enligt KonMari-metoden.
Numera är Sara noga med vad som får komma in i huset.
– Ofta är det en sak in och tre ut. Jag får nästan ångestpåslag när det kommer hem saker – jag blir gladare när saker lämnar vårt hem än när vi köper något.
Inte ens presenter och andra nostalgiprylar får bo kvar.
– Du ska inte spara den där vasen du fick av farmor av sentimentala skäl. Då är det bättre att den kommer till användning för någon som verkligen gillar den, säger Sara.
En stor lärdom har varit att aldrig spara något ”utifall att”.
– Tidigare tänkte jag att det kan vara bra att ha, kläderna som inte passar nu kanske passar sen, men det gör de sällan. Jag köpte också mycket kläder second hand som barnen ska ”växa i”, men det blev aldrig bra.
I dag mår Sara psykiskt bättre, har mer ork och energi och hela familjen njuter av mer tid tillsammans och bättre ordning hemma. Även Saras fru Amy tycker det är skönt att leva med färre saker.
– Jag är tacksam att Sara tagit på sig detta, jag själv skulle aldrig ha kunnat göra den resan. Nu vet jag var vi har saker och jag hittar allt snabbare, konstaterar hon.
Numera går det snabbt att plocka undan. Och Sara känner sig lugnare:
– Det här är det enklaste sättet att leva på. Jag har blivit mer klar över vad jag tycker om och vad jag tycker är viktigt i och med den här processen.
KonMari-metoden är skapad av den japanska städgurun Marie Kondo.
1. Skapa en målbild. Hur du vill ha det hemma? Hitta ditt varför. Skriv ner en tydlig målbild och illustrera den gärna med ett bildcollage. Gör det så tydligt det bara går vad du vill uppnå.
2. Samla ihop dig. Utgå från kategori – inte från plats i hemmet när du organiserar. Nyckeln är att samla precis ALLT inom en kategori innan du börjar gå igenom den. Samla alla kläder, även de du har gömt i förråd, tvättstuga, hallgarderob och dela sedan in dem i underkategorier som strumpor och byxor.
3. Behåll det som ”glittrar”. Glöm allt om att behålla plagg du burit vid ett speciellt tillfälle, kläder du ska ha när du gått ner i vikt och kläder som kan vara ”bra att ha”. Har plagget en funktion i ditt liv? Blir du glad av det? Om inte – sälj eller skänk bort!
4. Gör dig av med saker. Sortera de plagg som du rensat ut i kategorierna slänga/ skänka/sälja. Viktigt är att tacka varje föremål för den glädje det gett dig. Gör dig sedan av med sakerna snabbt så de inte blir stående i hemmet.
5. Vik och organisera. När du sorterat allt kan du börja lägga tillbaka kläderna igen. Enligt metoden ska du vika alla plagg till ”kuvertformat” och ställa dem i lådor för en bra överblick. Använd gärna ”lådor i lådorna” så att var sak har sin plats.
Ålder: 43 år.
Bor: Örebro.
Familj: Fru Amy, barnen Sophie, 9, och Emma, 7, samt hunden Tibbi.
Gör: Föreläser och bloggar om kemikaliebantning.
Blogg: www.saraseviga.se