Vi stödjer inte längre, fullt ut, webbläsaren Internet Explorer (version 11 eller tidigare) då detta är en gammal webbläsare som inte längre underhålls av Microsoft och inte fungerar med modernare webbteknik. Därför rekommenderar vi att ni istället använder er av någon av dessa webbläsare: Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge eller Apple Safari

"Hur tar vi vårt ansvar inom hållbarhet?"

En ny styrelsemedlem vill engagera sig i bostadsrättsföreningens hållbarhetsarbete. Hur går man bäst till väga? HSB Riksförbunds hållbarhetschef Louise Wall ger svar.
Louise Wall Louise Wall är hållbarhetschef på HSB Riksförbund. Hon arbetar bland annat med frågor som rör klimatpåverkan, resurser, avfall och återbruk.

Fråga:

"Jag är ny i styrelsen och vill engagera mig i föreningens hållbarhetsarbete. Vad behöver vi göra och ha i åtanke för att vara en ansvarsfull fastighetsägare på detta område?"

Svar:

Vad roligt att du vill engagera dig i föreningens hållbarhetsarbete! Det är viktigt att alla tar ansvar för att minska miljöpåverkan, bidra till trivsel och främja långsiktigt ekonomisk hållbarhet.

Enligt Miljöbalken har fastighetsägare ett ansvar att skydda människors hälsa och miljö. Det inkluderar att hantera en rad områden som fukt, mögel, ventilation, avfallshantering och mer. För att säkerställa ett systematiskt och effektivt arbete rekommenderar vi på HSB en process för egenkontroll bestående av inventering, genomförande, kontroll och uppföljning.

Exempel på förebyggande åtgärder inkluderar råttbekämpning och godkänd ventilationskontroll (OVK). Som fastighetsägare ansvarar ni också för att inneha en giltig energideklaration utförd av en oberoende auktoriserad energiexpert.

Dessutom är det viktigt att hålla sig uppdaterad gällande nya regler, såsom fastighetsnära insamling (FNI) av förpackningsavfall och matavfall.FNI innefattar de vanligaste förpackningsslagen (pappers-, plast-, metall och glasförpackningar). Kommunerna tar successivt över ansvaret för insamling och upphandling av entreprenörer för förpackningsavfall. År 2027 ska det vara fullt infört. Det är viktigt för fastighetsägare att vara medvetna om dessa förändringar. Ta kontakt med din kommun för mer information om hur det här påverkar er förening.

Läs också: 7 tips för att underlätta avfallssorteringen

Vad gäller matavfall, eller bioavfall som det kallas numera, är det nu obligatoriskt för både hushåll och verksamheter att separera och återvinna detta avfall. Kommunerna har från den 1 januari 2024 skyldighet att samla in utsorterat bioavfall. Det är därför viktigt att föreningen förbereder sig för att hantera detta avfall på ett effektivt sätt för att uppfylla de nya kraven.

Framtida utmaningar inkluderar även klimatanpassning till följd av klimatförändringar. Brf:er kan överväga åtgärder som energibesparingar, att se över möjlighet till förnybar energi, främjande av hållbara transportalternativ och skapande av gröna ytor.

Utbildning och medvetenhet bland medlemmarna är också viktigt för att öka engagemanget och resultaten i hållbarhetsarbetet. Behöver du mer hjälp att komma i gång kan du kontakta HSB där du bor. Vi har både utbildningar och tjänster kopplade till hållbarhetsfrågor.

Har du juridiska frågor kan du kontakta HSBs juridiska rådgivning.

Alla Sveriges brf:er kan få stöd av HSB

Idag förvaltar vi cirka 340 000 lägenheter. Välkommen att kontakta din regionala HSB-förening för mer information.