– Att läsa allt underlag noga, ställa frågor och även undersöka bostadsrätten ordentligt. Som köpare förväntas du undersöka bostadsrätten, särskilt vid uppmaning. Om ett fel upptäcks efter köpet är det viktigt att reklamera felet till säljaren snarast.
– Som säljare får man inte undanhålla information om väsentliga fel och brister som kan vara av betydelse för köparen, även om bostadsrätten säljs i befintligt skick. Det ligger även i säljarens intresse att informera köparen om kända fel. Att undanhålla information om kända fel kan medföra skadeståndsansvar för säljaren.
– Om felet fanns vid köptillfället, inte var möjligt att upptäcka vid en undersökning och påverkar bostadsrättens marknadsvärde då har köparen all anledning att reklamera felet till säljaren och prata med en jurist.
– Vid nyproduktion besiktigas bostaden alltid innan inflyttningen av en oberoende besiktningsperson och det finns garantier om något skulle visa sig vara fel. En del bostadsutvecklare, till exempel HSB, har även en besiktning två år efter inflyttningen. Det är bostadsrättsföreningen och entreprenören som är parter vid besiktningarna.
– Ja, av domstolarnas rättspraxis framgår att exempelvis uppgifter om avvikande lägenhetsyta kan ge rätt till prisavdrag. Men det beror på hur stor avvikelsen är och det är inte bara kvadratmeterpriset som avgör hur man beräknar prisavdraget, utan även sådant som läge, planlösning och bostadsrättens årsavgift.
– Ja, om det till exempel står att lägenheten är i ”toppskick” och det sen visar sig att det var en fuktskada i badrummet då anses detta inte ligga i linje med vad köparen bör kunna förvänta sig. Även om en bostadsrätt sålts i "befintligt skick" så kan inte bostadsrätten vara i väsentligt sämre skick än köparen har kunnat förutsätta med hänsyn till lägenhetens pris och övriga omständigheter.