Medlemmarna i en bostadsrättsförening väljer sin styrelse på den årliga föreningsstämman. Därefter har styrelsen ansvar att se över fastigheten och dess förvaltning, att bostadsrättsföreningen följer lagen samt att rent generellt företräda medlemmarna och deras intressen.
– I första hand är det föreningen eller den som orsakat problemet som ska åtgärda det. För vissa typer av störningar, exempelvis buller, fukt, mögel och höga eller låga inomhustemperaturer kan du vända dig till miljöförvaltningen i kommunen som kan göra mätningar och vid behov förelägga föreningen att ta fram en lösning. Ett sådant föreläggande kan även förenas med vite och är ett mycket effektivt verktyg. Styrelsen måste följa miljöförvaltningens föreläggande.
– Först och främst behöver du informera styrelsen om problemet och dess omfattning. Du kan även behöva visa att du har engagerat dig i frågan. I ett rättsfall hade till exempel två medlemmar under en längre tid klagat på en hög inomhustemperatur i sin bostadsrättslägenhet, utan att styrelsen vidtog några egentliga åtgärder. Medlemmarna hade själva fört logganteckningar och fackpersoner hade anlitats. Mot bakgrund av vad som idag är Folkhälsomyndighetens allmänna råd om temperatur inomhus konstaterade hovrätten att temperaturen i lägenheten hade varit för hög. Eftersom styrelsen, trots klagomål, mätningar och andra utredningar inte hade gjort något för att komma till rätta med värmeproblemen fick medlemmarna rätt till nedsatt avgift.
– I undantagsfall, ja, men det är svårt att i praktiken få igenom detta i domstol. Störningarna måste i fall vara väldigt omfattande och av allvarlig karaktär.
– En engagerad styrelse är en central förutsättning för att komma till bukt med olika problem i en bostadsrättsförening. En styrelse eller styrelseledamot som inte gör sitt jobb kan bli avsatt i förtid genom beslut på en extra föreningsstämma. En extrastämma kan begäras om minst en tiondel av samtliga röstberättigade samtycker.