Boverket har utrett nya krav på laddinfrastruktur för elfordon med anledning av att dessa krav införts i EU:s direktiv om byggnaders energiprestanda. Krav kommer i ett första skede ställas på att ledningsinfrastruktur, det vill säga att kanaler för elektriska kablar ska installeras för varje parkeringsplats vid nybyggnad och ändringsarbeten i garage och parkeringsplatser utomhus på tomtmark.
HSB har haft löpande dialog med Boverket och svarat på remiss i frågan. Regeringen har behandlat remissvaren och lämnat lagförslaget till riksdagen som har fattat beslut i ärendet. Beslut om tillämpningsföreskrifterna väntas komma i maj 2020.
Kraven på laddning av elfordon i samband med uppförande av byggnader ska tillämpas om man söker bygglov eller gör en anmälan efter den 10 mars 2021. Reglerna innebär i kortet att:
Nya bostadshus med fler än tio parkeringsplatser i byggnaden eller på tomten ska ha ledningsinfrastruktur (förberedelse med tomrör eller liknande) till alla parkeringsplatser.
De krav som gäller laddning av elfordon ska uppfyllas om:
Boverket arbetar under 2020 med att ta fram regler i form av föreskrifter eller allmänna råd om hur de ovanstående kraven i Plan och byggförordningen ska tillämpas. Det innebär i korthet att Boverket avser reglera vilken typ av anslutningsdon som ska användas, eventuella krav på tillgänglighet till laddningspunkten för personer med funktionsnedsättningar och liknande frågor. Med vilken effekt laddning ska kunna ske, och hur eventuell elmätning och debitering bör ske är däremot upp till marknaden att själv avgöra.
Boverkets regelförslag har varit på remiss till den 11 september. Efter remissen har mindre justeringar skett och regelförslaget är nu på så kallad EU-notifiering. Det innebär att andra länder inom den gemensamma marknaden ges möjlighet att ta del av reglerna så de inte utgör handelshinder. Först efter notifieringen kan reglerna beslutas av Boverket, vilket planeras bli i början av 2021.
Den 30 april fick Boverket ett nytt uppdrag av regeringen om att utreda konsekvenserna avseende ändrade kravnivåer för elfordon i byggreglerna. Uppdraget innebar att man skulle utreda:
Uppdraget är slutredovisat till regeringen och utifrån konsekvensanalysen föreslår Boverket inga skärpningar av kraven. Regeringen remitterar nu förslaget och HSB kommer att svara i den processen.
Läs mer på Boverkets webbplats