Vi stödjer inte längre, fullt ut, webbläsaren Internet Explorer (version 11 eller tidigare) då detta är en gammal webbläsare som inte längre underhålls av Microsoft och inte fungerar med modernare webbteknik. Därför rekommenderar vi att ni istället använder er av någon av dessa webbläsare: Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge eller Apple Safari

Nya regler för insamling av förpackningar 2027

Från och med 2027 blir det obligatoriskt med fastighetsnära förpackningsinsamling. Men vad innebär begreppet, och hur kan bostadsrättsföreningen förbereda sig på bästa sätt? Vi reder ut.
Person kastar äggförpackning i sopkärl Fastighetsnära förpackningsinsamling innebär att boende ska kunna sortera förpackningar av plast, papper, metall och glas i nära anslutning till sin bostad.

Vid årsskiftet 2024 blev det obligatoriskt för fastighetsägare att tillhandahålla sopkärl för mat- och restavfall. Nästa steg mot en mer hållbar sopsortering är att även förpackningar i plast, metall, papper och glas ska kunna sorteras i nära anslutning till fastigheten. Från och med 2027 träder nya regler i kraft som innebär att fastighetsnära förpackningsinsamling blir obligatorisk.

Även om 2027 kan kännas långt fram i tiden är det bra att redan nu börja bekanta sig med begreppet fastighetsnära förpackningsinsamling. Här går vi därför igenom vad de nya reglerna innebär och hur en bostadsrättsförening kan förbereda sig på bästa sätt.

Läs också: Efter 1 januari 2025 – så ska du sortera textilavfall

Vad är fastighetsnära förpackningsinsamling?

Fastighetsnära förpackningsinsamling innebär att boende ska kunna sortera förpackningar av plast, papper, metall och glas i nära anslutning till sin bostad. Detta liknar den insamling av mat- och restavfall som redan är obligatorisk sedan 2024. Syftet är att göra det enklare och mer bekvämt för hushållen att sortera sitt avfall, vilket i sin tur ska leda till ökad återvinning och en mer hållbar livsstil.

Hur påverkar de nya reglerna er bostadsrättsförening?

Från och med 2027 kommer kommunerna att ansvara för själva insamlingen av förpackningsavfall från fastigheterna. Det innebär att kommunen hämtar avfallet, men att det är fastighetsägaren som ansvarar för att organisera och bekosta de praktiska lösningarna på plats.

För många bostadsrättsföreningar innebär detta att man behöver skapa utrymme för nya sopkärl eller anpassa befintliga miljörum. Det kan vara särskilt utmanande för föreningar i tätbebyggda områden där utrymmet redan är begränsat. Därför är det viktigt att påbörja planeringen i god tid.

För innerstadsföreningar eller bostadsrättsföreningar med begränsad yta kan det vara svårt att hitta plats för de nya sopkärlen. Då kan det bli nödvändigt att omfördela befintliga utrymmen eller investera i mer kompakta lösningar, såsom markbehållare eller sopsug. Finns möjligheten torde ett dedikerat utrymme inomhus eller utomhus där sopkärl för olika typer av förpackningar placeras vara den enklaste lösningen.

Vad kan er bostadsrättsförening göra redan nu?

Det är till bostadsrättsföreningens fördel att redan nu börja planera för att vara väl förberedda 2027. Inledningsvis bör ni se över befintliga utrymmen, kanske finns det behov av anpassningar? Behöver ni ta hjälp av en entreprenör för att genomföra de tilltänkta förändringarna? I vissa fall kan förändringarna kräva bygglov vilket bostadsrättsföreningen också måste beakta och i sinom tid ansöka om.

Kontakta oss!

Vi erbjuder skräddarsydd rådgivning för bostadsrättsföreningar, även för föreningar som inte är medlemmar i HSB och övriga fastighetsägare. Läs mer om vårt erbjudande och kontakta oss här. Tillsammans går vi igenom ditt ärende och ger er det stöd ni behöver.

Ebba Svanholm

Ebba Svanholm är fastighetsjurist på HSB Riksförbund.

Behöver du juridisk rådgivning?

Fastighetsägare och enskilda HSB-medlemmar är varmt välkomna att kontakta HSBs jurister som har stor erfarenhet i frågor som rör boendet.