För femte året i rad har byggbranschens marknadsanalysföretag Prognoscentret mätt och analyserat kundnöjdhet bland svenska bostadsköpare. HSB Projektpartner, som bygger fastigheter över hela landet, har sedan förra årets mätning tillsammans med HSB-föreningarna ökat sitt resultat för pålitlighet från 67 till 75. Det motsvarar en total ökning av NKI (Nöjd Kund Index) från 70 till 76 på en skala 1–100.
Kunderna uppskattar pålitlighet
Pålitligheten är den faktor som har störst genomslag på NKI och HSB har ökat sitt resultat på samtliga pålitlighetsfrågor. Prognoscentrets motivering lyder:
”Företaget har under året förbättrat sin verksamhet på ett sätt som gör att kunderna bedömer dem som pålitliga i alla undersökta aspekter. Pålitlighet är en avgörande faktor för den slutliga kundnöjdheten vilket med all tydlighet syns i HSB Projektpartners resultat.”
Lokal förankring och kundfokus
HSB Projektpartner bygger bostäder i hela landet och alltid i samarbete med någon av de 31 regionala HSB-föreningarna.
– Vårt samarbete med de regionala HSB-föreningarna är en enorm styrka och denna framgång är mycket tack vare den tajta samverkan vi har med dem, säger HSB Projektpartners vd Matias Lindberg.
– Vi har under året haft stort fokus på kunderna och vad som är viktigt för en bostadsköpare. Samtidigt har vi arbetat internt med tydligare rutiner och ansvarsområden samt mer genomarbetade tidsplaner, berättar han.
HSB Sveriges största bostadskooperation
Det målinriktade arbetet har gett resultat hos bostadsköparna som upplever HSB som en pålitlig bostadsutvecklare, vilket har bidragit till att öka medelvärdet av NKI för hela branschen. Branschindex uppgår till 74. Prognoscentrets undersökning har genomförts i samarbete med byggbranschens aktörer och grundas på drygt 4 200 svar från personer som köpt en nyproducerad bostad under 2013.
HSB är Sveriges största bostadskooperation som bygger och förvaltar bostäder åt sina omkring 559 000 medlemmar. Under förra året påbörjade HSB 27 bostadsprojekt med sammanlagt 1 245 lägenheter.