HSBs nationella nyproduktionsbolag, HSB ProjektPartner, kom på delad tredjeplats i mätningen som omfattar kundnöjdheten i nyproduktionsprojekt med inflyttning 2020. Samtidigt ökar HSB sitt nöjd-kund-index (NKI) från 74 till 78 NKI. I kategorin NKI Garanti – som mäter kundnöjdheten två år efter inflyttningen – är HSB branschledande.
– Vi är mycket glada över att vi höjer vårt resultat och är topp-tre bland de mest uppskattade bostadsutvecklarna i Sverige. Vi är extra stolta över att ha de nöjdaste kunderna efter två år. Det är särskilt viktigt eftersom vi inte bara bygger bostäder, utan även förvaltar dem. Att vi är branschledande visar att det jobb vi gör varje dag för våra kunder och medlemmar har betydelse och att vårt systematiska arbete för att öka kundnöjdheten har gett resultat, säger Henrik Zäther, vd HSB ProjektPartner.
Bild: HSB Brf Arkaden i Växjö var det projekt inom HSB som fick bäst kundbetyg 2020 med 84 NKI.
Mätningen av bostadsutvecklare kring kundnöjdhet görs årligen av Prognoscentret. Branschindex har höjts från föregående år och ligger för 2020 på NKI 76. De faktorer som mäts är bland annat personal, information, pålitlighet och själva bostaden.
Prognoscentret är ett oberoende marknadsanalysföretag som har specialiserat sig på den nordiska bygg- och fastighetsmarknaden. Undersökningen har genomförts i samarbete med branschens aktörer och grundas på sammanlagt 11 000 svar från bostadsköpare. Prognoscentrets branschmätning följer allmän praxis inom nöjdhetsmätningar och resultaten är därmed jämförbara med NKI-värden från t.ex. Svenskt Kvalitetsindex.