Du är verksamhetschef för ekonomisk förvaltning, vad innebär det?
Det är en spännande och rolig roll där jag är övergripande ansvarig för leveransen av vår ekonomiska förvaltning. Jag tillsammans med mina medarbetare arbetar ständigt med att utveckla våra arbetssätt och tjänster för att uppfylla föreningarnas behov.
Hur länge har du arbetat på HSB Södertörn?
Jag har jobbat här sedan 2016, de fyra första åren som ekonom och det senaste året som verksamhetschef. Innan dess arbetade jag på HSB Stockholm som ekonom mellan 2014 och 2016.
Vad tycker du om med att arbeta på HSB Södertörn?
HSB Södertörn är familjärt med god kundkännedom och ambitiösa medarbetare som alla är ute efter att ge en god leverans. Att dagligen få ha kontakt med våra kunder är också något jag värdesätter högt. Det är tillsammans med våra kunder som vi kan utveckla verksamheten och våra tjänster.
Hur har ditt arbete påverkats av pandemin?
I det stora hela är det de fysiska träffarna som har blivit drabbade, vilket alla såklart har saknat mycket. Men vår leverans har inte påverkats. Pandemin har snarare lett till alternativa och mer effektiva arbetsutföranden som har gynnat både oss och våra kunder.
Får man ta del av dina kunskaper genom medlemskapet? Hur?
Ja, främst genom våra ekonomiska utbildningar. Vi har tre ekonomiska utbildningar, Grundläggande ekonomi, Budgetarbete i en brf och Årsredovisning i en brf. Två av dessa är kostnadsfria för våra medlemmar och den tredje är rabatterad för medlemmar. I dessa utbildningar får man chansen att lära sig grunden i hur en brfs ekonomi fungerar, hur viktigt budgetarbete är och vad en årsredovisning ska innehålla enligt de lagar och bestämmelser som finns. Utbildningarna är också väldigt populära vilket visar på att vi har många föreningar som tar ansvar för sitt ekonomiarbete. Det är även roligt att se att många återkommer och går om utbildningarna för att hålla sig uppdaterade. Det kan vara behövligt i och med att lagar och bestämmelser förändras över tid, och så även våra utbildningar.
Vad tycker du är den bästa nyttan med brf-medlemskapet?
Medlemskapet har väldigt många fördelar, att få tillgång till en HSB-ledamot som kan stötta styrelsearbetet är ju exempelvis väldigt värdefullt. Men det bästa tror jag är möjligheten till rådgivning i juridiska frågor. Juridisk rådgivning är en medlemsförmån som är gratis för våra medlems-brf:er och att ha tillgång till sådan expertkunskap är otroligt värdefullt.
Under våren har du arbetat med en rapport som heter Bostadsrättsbarometern, vad är det?
Bostadsrättsbarometern är en rapport som speglar hur den genomsnittliga bostadsrättsföreningen i Stockholmsregionen mår rent ekonomiskt. I rapporten har vi undersökt föreningar vars förvaltning sköts av HSB Södertörn eller HSB Stockholm. I rapporten tar vi upp några viktiga nyckeltal så som sparande, räntekänslighet och belåning. Vi belyser faktum som att en förening som går med underskott inte per definition innebär att den mår dåligt ekonomiskt. Alla nyckeltal spelar in, och det är i de termerna som vi pratar i bostadsrättsbarometern. På vilka sätt kan man se att en förening mår bra eller inte, vad behöver man som bostadsrättsförening tänka på gällande dessa nyckeltal och vad kan konsekvenserna bli av att inte tänka långsiktigt rörande föreningens ekonomi.
Vad skildras i rapporten och vad kom ni som arbetade med den fram till?
Det vi såg var att de flesta föreningarna som vi förvaltar mår väldigt bra. I vissa föreningar måste vi däremot stötta med att öka förståelsen för vad det innebär med långsiktigt tänkande och varför en stabil ekonomi är nödvändig. I Stockholmsregionen är det ändå tre av tio föreningar som sparar för dåligt för att klara av framtida underhåll och investeringar.
Vad kan bostadsrättshavare ha för nytta av rapporten?
Rapporten är väldigt nyttig, dels för att få förståelse för olika faktorer som förningens ekonomi påverkas av. Ett bra exempel är när en förening höjer avgifterna för att öka sparandet för att klara av framtida underhåll och investeringar. Det innebär att medlemmarna som bor i föreningen idag är med och betalar för sitt eget slitage istället för att skjuta upp den kostnaden för framtida boende. En boende nyttjar föreningens rör och stammar varje dag genom att exempelvis duscha och diska. Då är det inte mer än rätt att den medlemmen är med och betalar för sitt slitage, och det gör den genom att betala rätt avgift. Så bostadsrättshavare får nytta genom fördjupad kunskap och ökad förståelse för hur föreningen bör förhålla sig till kostnader för att klara av ekonomin. Man äger fastigheten tillsammans och måste också tillsammans hjälpas åt att hålla den i skick.