I den nationella statistiken ser man att befogenhetsbedrägerier – där telefonbedrägerierna ingår – ökade med 29 procent under året.
I de fall där bedrägerierna fullbordas blir många av med sina livsbesparingar och de känner djup skam över att de inte förstod att de blev manipulerade. Äldre personer är överrepresenterade i gruppen. Mer än 80% av de drabbade är 70 år eller äldre.
Bedragarna använder sig också av ett annat angreppsett för att komma åt äldre personers besparingar. I vissa fall följer de upp telefonsamtalet med ett hembesök och utger sig vara tex fastighetsskötare eller hyresvärd och ska genomföra en kontroll i bostaden. Här kommer bedragaren över den drabbades bankkort, pin-kod och andra värdesaker i bostaden.
Brottsvinsterna som bedragarna tillskansar sig miljonbelopp varje månad. Pengarna återinvesteras i annan kriminell verksamhet – ofta kopplat till grova vapen- och narkotikabrott.
Stärka boende i att kunna avgöra om det är ett legitimt besök eller inte detta genom att förmedla budskapet via andra trovärdiga aktörer. Budskapet kan förmedlas via tex nyhetbrev, medlemstidningar, sociala media och i trapphus. Informationen ska inte bidra till att skapa rädsla utan snarare styrka att man har en kunskap som gör att man kan stå emot försök.
Nedan finns uppslag på text att hämta till social media, nyhetsbrev, digitalt utskick, trapphus affischer mm att hämta för den kommunikation ni kan bistå med och vilken målgrupp ni har. Produkterna går att trycka/skriva ut och en del av materialetet så som trapphus-affisch finns i olika orienteringar och färg beroende samt anpassat till digitala skärmar.