– Vi vill att hjärtstartaren ska vara tillgänglig för alla, säger Tina Enheim på HSB Södra Norrland och en av initiativtagarna. Den ska vara enkel att komma åt, enkel att använda och bidra till att rädda liv!
Merparten av alla hjärtstartare i Sverige är placerade i miljöer som begränsas av öppettider eller är inlåsta på något sätt.
– Vi har också haft vår hjärtstartare placerad inne på kontoret, berättar Denny Kayborn på HSB Södra Norrland. Men när kontoret stänger blir hjärtstartaren otillgänglig. Det vill vi ändra på.
Merparten av alla hjärtstopp sker på fritiden och i vår hemmiljö och där finns få hjärtstartare idag.
– Varje sekund är viktig. Genom att placera vår hjärtstartare så den är tillgänglig för alla hoppas vi kunna hjälpa till om olyckan är framme. Med Hjärtuppropet* i antågande ligger detta helt rätt i tiden, menar han.
HSB Södra Norrland planerar att flytta ut hjärtstartare på fler orter där man har kontor och förhoppningen är att idén ska sprida sig till fler företag, organisationer och bostadsrättsföreningar.
– Fler hjärtstartare behövs och drömmen vore att fler inspireras och sätter upp hjärtstartare på samma sätt, så att det alltid finns en nära till hands. Ingen kan göra allt, men tillsammans kan vi göra underverk och förhoppningsvis rädda liv, säger Tina.
De har fått frågan om de är oroliga för skadegörelse.
– Vi har en försäkring och statistiken visar att trenden i Sverige hittills har varit att hjärtstartarna fått vara ifred. Det finns ingen marknadsplats och man får heller inte sälja en hjärtstartare utan tillstånd, så det finns helt enkelt ingen vits att stjäla en hjärtstartare, säger Denny.
De hoppas att alla ser värdet av att det finns fungerande hjärtstartare tillhands.
– Kan vi bidra till att rädda ett liv, så får risken för skadegörelse inte sätta stopp för att tillgängliggöra vår hjärtstartare, säger Tina.
HSB har omsorg om livet i och mellan husen.
– Våra värdeord är ETHOS: engagemang, trygghet, hållbarhet, omtanke och samverkan, och hjärtstartaren passar klockrent in på innebörden av vart och ett av dessa ord, säger Tina.
– Vi är stolta över att arbeta på ett företag som bryr sig om människor. Det här känns fantastiskt kul, säger Tina och Denny.
* Hjärtuppropet är ett initiativ som vill få fler utbildade i hjärt-lungräddning och sprida kunskap om hur hjärtstartare fungerar och ska användas. Carola är en av alla frontfigurer i kampanjen.
Källa: hjartuppropet.se