Göteborgs Stadsmissions studiestöd på Svartedalsskolan i Länsmansgården har funnits på plats sedan 2021. Två gånger i veckan, under två och en halv timme per tillfälle, finns vuxna volontärer på plats för att stötta läxläsningen och erbjuda ett mellanmål. Alla elever från årskurs 5 och 6 är välkomna, oavsett om man är högpresterande eller behöver stöttning för att nå målen. Och studiestödstillfällena är välbesökta; varje gång brukar allt från 15 till 30 barn dyka upp.
Initiativet med studiestödet på Svartedalsskolan är helt beroende av volontärer. Här är det viktigt att visa engagemang för eleverna, men också ha förståelse för de omständigheter och utmaningar som eleverna har. Alla volontärer uppmuntras att delta kontinuerligt för att bygga förtroende hos eleverna de möter. Sedan i våras deltar HSB Göteborg i Stadsmissionens studiestödsprojekt med totalt fyra volontärer.
– HSB är en samhällsbyggare i grunden och vi tror mycket på att verka lokalt. Som medlemsorganisation är det alltid prioriterat för oss att stödja initiativ som även ger värde för HSBs medlemmar. I Biskopsgården finns ett antal HSB brf:er och det gör att vi kan kombinera samhällsinsats och medlemsnytta. Dessutom var det viktigt för oss att hitta något där vi bidrar konkret och samtidigt engagerar våra kollegor, säger Jeanette Holmén, affärsområdeschef marknad och medlem på HSB Göteborg.
Syftet med studiestödet är varken att ta skolans eller föräldrarnas plats, utan att fungera som ett komplement. Länsmansgården är ett område med socioekonomiska utmaningar, och förutom Svartedalsskolan bedriver Stadsmissionen studiestöd på två andra skolor i områden med liknande förutsättningar: Ryaskolan i södra Biskopsgården och Lövgärdesskolan i Gårdsten.
Sarah Lowry, som är samordnare av studiestödet på Göteborgs Stadsmission, menar att insatserna kan fylla en särskilt viktig funktion på dessa skolor:
– Jag tror att skolframgång är jättecentralt för att motverka negativa spiraler. Och jag tror det finns flera faktorer som gör att eleverna kommer hit. Det är en trygg plats. Det är ofta ganska tyst i jämförelse med många hemmamiljöer. Dessutom vet eleverna att de kan få hjälp, vilket kan vara svårt ibland i stora klasser, säger Sarah Lowry.