– Det blev tre mycket positiva dagar och det kom fler besökare än förväntat. Otroligt roligt att så många ville fira med oss, trots värmen, berättar projektledaren Åsa Askne, som bland annat fick ordna fram mer festis än planerat till besökande barn.
– Ja, vilken fantastisk dag vi fick med kunder, medlemmar – och vårt kära grannland, säger Willy Runnzell, affärschef i Jämtland, och anspelar på alla de norrmän som råkade befinna sig på Stortorget i Östersund för att spela i diverse blåsorkestrar. Många av dem tog chansen att besöka HSBs trailer.
– Precis när vi skulle öppna trailern började de spela blåsmusik på torget, så det blev väldigt festligt, säger Åsa Askne.
– Jag är helt övertygad om att det här blev ett av HSBs mest internationella event någonsin, säger John Landström, förvaltningschef, och skrattar.
Besökare på alla orterna och i alla åldrar kikade in i trailern för att testa HSBs VR-glasögon som visade ett HSB-kök från 1940-talet, men också för att ta del av HSBs historia och delta i trailer-quizen.
– Drygt 80 personer per ort deltog i quizen, och det var jätteroligt för de medarbetare som fick ringa upp de lyckliga presentkortsvinnarna. Och det var så kul att se både äldre damer och ungdomar använda VR-glasögonen, berättar Åsa Askne.
Många barn kom också för att kasta ärtpåsar i sopnedkasten. Där kunde de vinna HSB-tatueringar, tablettaskar och såpbubblor.
– En och annan morfar deltog också, kanske mest för att imponera på sina barnbarn, haha.
I Gävle och Östersund erbjöd HSB uppskattade stadsvandringar och ett fyrtiotal besökare per ort tog chansen att lära sig mer om sin stad.
Allra mest uppskattat var att HSB bjöd på gott fika.
– Vi fick mycket beröm för HSB-bakelserna och det goda, starka kaffet, säger Åsa.
Christer Berglund, vd på HSB Södra Norrland var själv med under dagen i Sundsvall.
– Över nästan hela landet har trailern gått runt. Ett väldigt bra sätt att visa upp HSB för både medlemmar, nyfikna och möjliga, nya medlemmar. Oerhört kul att delta och höra allt positivt besökarna har uttryckt över att vi visar oss på det här sättet. Det kan vara bra att göra fler gånger trots att vi inte fyller 100 år varje år!
Nu åker trailern vidare till Amledalsveckan på Gotland.
Eventet riktade sig både till kunder, medlemmar, hyresgäster, medarbetare och allmänhet och var ett trevligt tillfälle att fira tillsammans.
Trailern har sedan i april åkt runt i landet och visat upp varumärket HSB, berättat vad HSB gör och kan erbjuda och uppmärksamma att HSB fyller 100 år. Många bakelser har det blivit längs vägen!
Även personal från HSB Riksförbund fanns på plats. Här är två av HSBs jurister som bemannar trailern.
På de tre orterna har HSB Södra Norrland bjudit på:
Många medarbetare, både före detta och nuvarande, tog chansen att besöka trailern. Här är ett gäng som besöker trailern i Gävle.
I trailern fanns mycket spännande att ta del av ur HSBs historia.
Över 25 000 personer runt om i landet har hittills deltagit i Bospartävlingen med chans att vinna bland annat 100 000 kr i Bospar.
I Gävle och Östersund arrangera HSB stadsvandring och många tog chansen att lära sig mer om sin stad.
Tina Mansson Söderlund, ordförande i HSB Södra Norrland, pratar med besökare och medarbetare i Gävle.
VR-glasögonen var en populär station och besökare i alla åldrar fick se ett kök från förr.
Medarbetare testar att kasta ärtpåsar i sopnedkast utanför Birsta Köpcenter i Sundsvall.
Medarbetare som bemannade trailern i Östersund.