Vi stödjer inte längre, fullt ut, webbläsaren Internet Explorer (version 11 eller tidigare) då detta är en gammal webbläsare som inte längre underhålls av Microsoft och inte fungerar med modernare webbteknik. Därför rekommenderar vi att ni istället använder er av någon av dessa webbläsare: Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge eller Apple Safari

Vägen till bästa budgeten

14 augusti 2024 Ett av styrelsens viktigaste uppdrag är att planera och lägga fram en budget för föreningens kommande verksamhetsår. Arbetet med föreningens budget är en viktig process när styrelsen djupdyker i föreningens ekonomiska förutsättningar och genom det planerar för kommande års, arbete med att utveckla värdet i fastigheten.

När styrelsen tar fram en budget får den en helhetsbild av föreningens ekonomi och säkerställer att rätt avgifter debiteras medlemmarna. Vad som är rätt avgift för just din förening är nära kopplat till vilka underhålls- och investeringsbehov som finns? Kanske behöver gemensamma innergårdar en uppfräschning, nya garageportar monteras eller så kanske taket närmar sig slutet på sin tekniska livslängd? Det finns inget formellt krav på att en budget ska tas fram, men det kan också vara inskrivet i stadgarna. 

Budgeten upprättas i regel i slutet av året för nästa räkenskapsår. Många föreningar får budgetförslag från sina ekonomiska förvaltare, men styrelsen behöver ha koll på sina egna planer. Budgeten ger en helhetsbild av ekonomin och hjälper till att bedöma om avgifterna täcker föreningens utgifter. 

Budgeten är ett rörligt verktyg och behöver inte ändras under året. Det kan ändå vara bra att göra en uppföljning efter halvårsskiftet. Medlemmarna har inte rätt att ta del av budgeten, men styrelsen kan välja att informera om den på föreningsstämman. Revisorn kan också vilja se budgeten vid den årliga revisionen. 

Tips för budgetarbete 

  • Utgå från en resultatrapport från exempelvis september och uppskatta intäkter och utgifter för resten av året. 
  • Säkerställ att driftskostnader justeras med hänsyn till bland annat inflation. Undersök också om kommunen eller annan leverantör av driftjänster så som fjärrvärme eller sophantering planerar större prisjusteringar.  
  • Se över leverantörsavtal; köper föreningen in rätt mängd av service underhållstjänster? 
  • Om föreningen har lokaler eller hyresrätter, säkerställ att rätt hyra i så fall tas ut.  
  • Gå igenom föreningens underhållsplan eller investerings- och underhållsplan, beroende på vilket upplägg din förening har, eller gör en teknisk besiktning av fastigheten. Hur ser behoven för underhåll och investeringar ut på kort och lång sikt? 
  • Planera för hur underhåll ska finansieras, med pengar på banken eller genom nya lån? Ta även hänsyn till kostnader för underhåll och investeringar som ligger längre fram i tiden.  
  • Inkludera större projekt och styrelsearvoden i budgeten. 
  • Bedöm om medlemsavgiften behöver justeras för att täcka planerat underhåll och framtida åtgärder. 

Genom att säkerställa att det finns resurser för framtida åtgärder kan styrelsen undvika högre kostnader och plötsliga avgiftshöjningar.  

Precis som vanligt finns HSB Södertörns medarbetare redo att stötta er i arbetet med att ta fram budget. Hör av dig till föreningens ekonom för bästa hjälp.