Energikartläggning är en bra start för att komma i gång med energiarbetet. Det innebär att HSBs konsulter analyserar hur energiförbrukningen ser ut i dagsläget – och tar fram förbättringsåtgärder.
– Vi analyserar var energin i fastigheterna tar vägen och vad som kan förbättras. Utifrån förstudien tar vi sedan fram en handlingsplan för att få ut de bästa energieffekterna av de investerade pengarna, säger Joakim Svensson, energikonsult på HSB Östergötland.
Joakim berättar att det är vanligt att de snabbt kan rätta till brister under arbetet med energikartläggningen. Det kan till exempel handla om att uppdatera ett felaktigt abonnemang eller att ställa in maskiner så att driften kostar minimalt. På så vis slösas inga pengar i onödan.
– Dessa brister kan åtgärdas omgående och hjälper brf:en att spara in investeringen, säger han.
Joakim Svensson visar luftbehandlingsagregatet som ventilerar alla lägenheter. Friskluft filtreras, pumpas in och förvärms via värmeväxlare. Sen tas all uppvärmd och förbrukad luft från badrum och kök upp, värmeåtervinns och skickas tillbaka igen.
Energikonsulterna gör även insatser vid underhållsarbeten och reparationer. Det kan vara vid en renovering, en fjärrvärmecentral som ska bytas ut eller att kunden vill investera i solceller.
– I första hand är inte syftet energisparande, utan underhållsarbeten som måste göras, men i samband med det tänker vi alltid på åtgärder som leder till energibesparing. Även rena reparationer som exempelvis värmepumpar som gått sönder kan vi hjälpa till att byta ut, säger Patrik Swartz, energikonsult.
Bostadsrättsföreningen behöver inte vara HSB-ansluten för att nyttja tjänsterna som HSB erbjuder.
Individuell mätning & debitering, eller IMD som det förkortas, är den populäraste tjänsten som energikonsulterna hjälper till med. Genom att använda IMD kan brf:en sänka sin förbrukning – och samtidigt spara pengar.
– Vi ser att förbrukningen sänks genom att mäta användningen av energi och vatten, det är där som energin går åt i högre grad, säger Patrik och fortsätter:
– Har de boende enskilda abonnemang kan man införa gemensamhetsel, det innebär att alla abonnemang slås ihop till ett, som står på bostadsrättsföreningen. De som bor i fastigheten betalar då sin del till föreningen, så abonnemangskostnaden för varje boende försvinner. Där finns det både pengar och förbrukning att spara.
HSBs energikonsulterna är ofta på plats vid fastigheterna för att hjälpa till med eventuella problem och utföra förbättringar.
HSB finns alltid tillgängliga för support via telefon och är ofta ute på plats vid fastigheterna för att utföra förbättringar och lösa problem. Synligheten och närheten innebär en stor trygghet för styrelserna och de boende – på många sätt.
– Vi säkerhetsställer att medlemmarna i föreningen klarar vintern, att det inte uppstår haveri eller blir kallt i lägenheterna. Vi reagerar på felaktigheter innan någon annan i huset hinner märka av det. Mycket av det vi gör är också kopplat till ekonomi, det är alltid lönsamt med energibesparing. Kunder med energiavtal har avsevärt lägre energiförbrukning än de utan, det är en stor skillnad, säger Patrik.
Det finns en värmeåtervinning i ventilationen, räcker inte den till vintertid så sker ett tillskott från fjärrvärme som värmer upp utluften som ska in och bli tilluft i lägenheterna.
Utöver den vardagliga rådgivningen som ingår i HSBs energiavtal informerar och utbildar HSB styrelser via föredrag och seminarium några gånger per år, i ämnen som rör energi och energieffektivisering. Bostadsrättsföreningen behöver heller inte vara HSB-ansluten för att nyttja tjänsterna som HSB erbjuder.
– Tanken är att de som jobbar ideellt som styrelsemedlemmar inom bostadsrättsföreningarna inte ska behöva ha specialkunskap inom massa områden, där kommer vi in och hjälper till så att de kan känna sig trygga i sitt förtroendeuppdrag, säger Joakim.
Läs mer om Energitjänster och installation på hsb.se