Vad ingår i paketet – och kan man välja att bygga ut tjänsten med snabbare internet och fler TV-kanaler?
– Snabbare internet går inte att få, det är 1000 av 1000. I TV-paketet ingår kanalerna ett till tolv, två danska kanaler och Telias streamingtjänst Telia Play. Man kan köpa till olika tv-paket och man får förmånliga erbjudanden om man väljer mobiltelefoni hos Telia också, berättar Oliver Curovic, inköpsansvarig på HSB Malmö.
I Bolina ingår också hemtelefoniabonnemang via mobilnätet. Dessutom får man fem unika konton som kan användas i hela EU. Det innebär att fem olika personer i hushållet kan använda tv-tjänsterna samtidigt, hemma, i sommarstugan eller på semestern i Spanien.
En enskild medlem kan inte ansluta sig utan hela bostadsrättsföreningen måste gå med i den kollektiva lösningen och för det krävs ett stämmobeslut, om det inte finns sedan tidigare. Hur snabbt det går att få allt på plats när beslutet är fattat beror lite på de tekniska förutsättningarna. Har föreningen ett någorlunda modernt fastighetsnät (minst cat 5e) så kan man ansluta sig till Bolina direkt. Hela processen tar då tre till fyra månader.
– Har man inte ett fastighetsnät som möter kraven så behöver man bygga det. Då kan det vara så att man i samband med tecknandet av abonnemanget får ett erbjudande om att få fastighetsnätet installerat – mot en längre bindningstid och en lite högre månadskostnad, säger Oliver Curovic.
Vad behöver styrelsen göra sedan?
– Styrelsen bestämmer i samråd med sina medlemmar när startskottet för Bolina ska gå. Ett par veckor före start kommer Telias tekniker ut och installerar routrar i teknikutrymmena, säger Oliver Curovic.
All hårdvara som hushållen behöver – tv-boxar, fjärrkontroller, sladdar och router – levereras till föreningen som i sin tur delar ut den till medlemmarna.
– Så fort avtalet börjar löpa är tjänsterna igång. Medlemmarna behöver då göra en enskild aktivering eftersom Telia måste veta vem som står på varje abonnemang, men aktiveringen görs enkelt via nätet.
Vad händer om någon får problem med installationen?
– Nio av tio klarar av att installera utrustningen själv men skulle man inte göra det så ringer man Telia och bokar ett fysiskt besök av en tekniker, det ingår i erbjudandet.