Nöjd-kund-index (NKI) är ett standardiserat sätt att mäta kundnöjdhet och ger ett sammanfattande mått på den totala nöjdheten bland våra kunder och medlemmar. Vi gör regelbundet NKI-mätningar för att se hur våra kunder och medlemmar uppfattar oss som organisation. Resultatet från 2023 års NKI-mätning visar att kundnöjdheten har höjts avsevärt och det sammanvägda resultatet landade på 70 av 100. Vid den förra mätningen, som genomfördes 2020, var resultatet 63.
– Det är förstås jätteroligt att se en positiv utveckling av nöjdheten bland våra kunder och medlemmar. Det innebär att vår leverans är uppskattad och att våra bostadsrättsföreningar känner sig trygga med att anlita oss för sin förvaltning, säger Lars-Gunnar Börve, affärsområdeschef förvaltning på HSB Mölndal.
Kunderna ger fortsatt höga betyg för våra medarbetare som anses vara lyhörda, tillgängliga och ha hög kompetens. Kundundersökningen mäter också nöjdheten av våra olika leveranser. Framför allt ser vi stora förbättringar inom fastighetsservice, förvaltartjänster och projektledning sedan 2020. För fastighetsservice har resultatet exempelvis stigit från 53 till 69.
Genom undersökningen identifieras också förbättringsområden som ger förutsättningar för att vidareutveckla verksamheten och våra tjänster. Till exempel ser vi en efterfrågan på större utbud av utbildningar och en bättre samordning av våra tjänster.
– Även om resultatet är positivt kan och kommer vi självklart att arbeta för att skapa en ännu bättre kundupplevelse. Vi ser mätningen som ett viktigt underlag för vårt fortsatta arbete framåt, säger Lars-Gunnar Börve.
Undersökningen genomförs med jämna intervaller för att mäta kundnöjdheten. Undersökningen skickades ut till 63 bostadsrättsföreningar som köper förvaltningstjänster av HSB Mölndal och/eller är medlemmar. Det var 54 % som besvarade undersökningen via en digital enkät.
I grunden är NKI är ett mått som mäts genom tre frågor; hur nöjda kunderna är med helhetsupplevelsen, om upplevelsen uppfyller deras förväntningar och hur upplevelsen är jämfört med deras ideala upplevelse. Frågorna betygssätts på en skala mellan 1 och 10 och resultatet omvandlas sedan till ett index mellan 1 och 100. Ju högre index, desto nöjdare kunder.