Vi stödjer inte längre, fullt ut, webbläsaren Internet Explorer (version 11 eller tidigare) då detta är en gammal webbläsare som inte längre underhålls av Microsoft och inte fungerar med modernare webbteknik. Därför rekommenderar vi att ni istället använder er av någon av dessa webbläsare: Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge eller Apple Safari

Så fixar ni hemsidan

09 december 2024 Hur kan styrelsen slippa svara på samma gamla frågor från boende och mäklare? Om felanmälan, parkeringsplatser och årsredovisningar? Jo, genom att hänvisa till en uppdaterad hemsida.

Alla bostadsrättsföreningar som är medlemmar i HSB Malmö har möjlighet att få en gratis hemsida. Sandra Rosén, webbkommunikatör på HSB Malmö, säger att det är ett enkelt verktyg.

- Ja, man ska inte behöva vara proffs för att göra det. Och stöter man ändå på patrull finns vi alltid på plats och kan svara på frågor. 

Varför ska en bostadsrättsförening ha hemsida?

- Vi tycker att det är en effektiv kommunikationskanal till de boende medlemmarna. Det är också en bra marknadsföringsplats för föreningen. En hemsida kan dessutom underlätta administrationen för styrelsen, bland annat genom att minimera antalet återkommande frågor från både mäklare och medlemmar. 

Vad tycker du att man ska ha på sin hemsida?

All information som är bra för en boende eller en mäklare att känna till. Behöver man tips så har vi tagit fram en fiktiv hemsida att utgå från. Titta på hsb.se/malmo/inspiration. Sedan är det alltid trevligt med bilder, det ser inbjudande ut och lättar upp. Det är värt att lägga lite tid och möda på det. 

- Det är viktigt att hålla sidan uppdaterad. Minst en gång om året bör man rensa bort gammal inaktuell information och lägga in nytt om något ändrats. 

Vad händer om man inte gör det?

- Då tröttnar besökarna och tänker att "här är bara gammal information" och så slutar de besöka hemsidan. 

Vad ska man inte ha på hemsidan?

- Den är publik så man kanske inte ska skylta med att det ser hemskt ut i soprummet eller pågår en vattenläcka. Sådant är bättre att ta i Mitt HSB där det ifnns en funktion som heter Meddelande från styrelsen. 

Om man inte orkar hålla på med en hemsida då?

- Då kan man köpa tjänsten av oss. Antingen betalar man en fast månadskostnad, och ger oss information när det är dags att uppdatera något. Eller så bygger vi upp en hemsida från grunden till en engångskostnad.


tips.pngHa svaren på hemsidan

Ibland får HSB Malmös kundsupport frågor som de inte har möjlighet att svara på, eftersom det är styrelsen i bostadsrättsföreningen som har informationen. Tänk på att ha svaren på hemsidan, det sparar tid för både medlemmarna och styrelsen. Här är några av de vanligaste frågorna:

  • Hur gör jag en felanmälan?
  • Hur ansöker jag om andrahandsuthyrning?
  • Jag ska renovera, vad behöver jag tänka på?
  • Jag vill ha en parkeringsplats, hur ställer jag mig i kö?
  • Har min förening bostadsrättstillägg och hur gör jag för att göra en anmälan till försäkringsbolaget?
  • Mitt internet fungerar inte, vart vänder jag mig?

Om man inte orkar hålla på med en hemsida då?

- Då kan man köpa tjänsten av oss, säger Sandra Rosén, webbkommunikatör på HSB Malmö​. Antingen betalar man en fast månadskostnad, och ger oss information när det är dags att uppdatera något.

Eller så bygger vi upp en hemsida från grunden till en engångskostnad.