Vi stödjer inte längre, fullt ut, webbläsaren Internet Explorer (version 11 eller tidigare) då detta är en gammal webbläsare som inte längre underhålls av Microsoft och inte fungerar med modernare webbteknik. Därför rekommenderar vi att ni istället använder er av någon av dessa webbläsare: Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge eller Apple Safari

Störningar i brf – så kan styrelsen hantera dem

28 maj 2024 Ett typiskt störningsärende kan handla om allt från höga ljud till lukter och hotfulla beteenden. Men vad som är en störning kan ibland vara svårt att definiera. ”Som styrelse har ni skyldighet att reda ut om det är en störning. Normala levnadsljud får man stå ut med, men omfattningen och vilken tid på dygnet störningen sker påverkar”, säger HSB Stockholms jurist Sofia Ekdahl. Här tipsar hon om hur styrelsen kan hantera störningsärenden.

1. Ta kontakt. Börja med att kontakta anmälaren för att få mer information och stämma av om hen har pratat med grannen som stör. Inte alltför sällan händer det att den som stör är ovetande om detta. Ta i så fall kontakt med personen i fråga, ofta går det att hitta en bra lösning redan vid ett första samtal.

2. Dokumentera och utred. I kontakten med de boende behöver styrelsen ta reda på om det handlar om en störning. Ibland är gränsdragningen svår. Som boende i flerbostadshus behöver man tåla många av de små störningar som hör vardagen till, som exempelvis barns lek och spring. Omfattning och tid på dygnet påverkar också beslutet. I de mer svårdefinierade fallen kan det vara bra att ta hjälp av en jurist för att reda ut vad som gäller. Ett sätt att som styrelse ta reda på om det handlar om en störning är att göra en utredning avseende omfattningen av störningarna. Ett exempel är att de kringboende får så kallade störningslistor där de skriver upp på vilket sätt de blev störda, datum och tid på dygnet. Den här sortens dokumentation är viktiga underlag om störningen inte upphör och ärendet behöver tas vidare.

3. Skicka en formell varning. Gör styrelsen bedömningen att det handlar om en störning och den inte upphör är nästa steg att skicka ett varningsbrev i form av en rättelseanmodan. För att en anmodan ska vara giltig behöver den följa vissa formkrav och åtgärder måste ske i rätt ordning, dessutom behöver Socialnämnden underrättas om störningen. Ta hjälp av en jurist för att inte riskera krångel och fördröjningar på grund av formaliafel. Det här är ett vanligt ärende för HSB Stockholms jurister och många styrelser uppskattar att en tredje part är avsändare och kontaktperson. Om störningarna fortsätter efter en formell tillsägelse kan det gå så långt att bostadsrättsinnehavaren inte har rätt att bo kvar. I de fallen behövs juridisk kompetens för att driva ärendet mot en lösning.

Så säger lagen

Enligt bostadsrättslagen får en boende ”inte utsätta sina grannar för störningar som kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra bostadsmiljön på ett sätt som inte skäligen bör tålas”. Det är upp till styrelsen att ta reda på om en störningsanmälan är en störning eller inte, vissa fall är solklara och andra mer svårtolkade. En objektiv bedömning om det som upplevs störande är konsekvensen av ett normalt vardagsliv, eller mer än så, ska göras.

---

Informationen i den här artikeln var aktuell det datumet som artikeln publicerades. Förändringar inom både praxis och lagstiftning kan ha skett om det har gått en tid sedan publicering. Som kunder hos HSB Stockholm kan ni alltid kontakta er förvaltare eller våra jurister direkt om ni önskar ett förtydligande eller känner er osäkra.

Rabatterat arvode för medlemmar

Bostadsrättsföreningar som är medlemmar i HSB Stockholm har möjlighet att anlita våra föreningsjurister till rabatterat arvode. Som medlemsförening har ni även möjlighet att få kortare kostnadsfri juridisk rådgivning av föreningsjuristerna på HSB Stockholm.