Vi stödjer inte längre, fullt ut, webbläsaren Internet Explorer (version 11 eller tidigare) då detta är en gammal webbläsare som inte längre underhålls av Microsoft och inte fungerar med modernare webbteknik. Därför rekommenderar vi att ni istället använder er av någon av dessa webbläsare: Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge eller Apple Safari

Systematiskt brandskyddsarbete - En livsviktig del av styrelsearbetet

17 september 2024 Att säkerställa brandsäkerheten i fastigheten är en av de viktigaste uppgifterna styrelseledamöterna i en bostadsrättsförening har. I Sverige sker fler än 40 000 bränder om året som orsakar enorma förluster och tragiska personskador. Det är fastighetsägaren som bär det yttersta ansvaret för att förebygga bränder och minimera skadorna om olyckan skulle vara framme. Här spelar systematiskt brandskyddsarbete (SBA) en avgörande roll.

Systematiskt brandskyddsarbete innebär att arbeta metodiskt och kontinuerligt med brandskyddet i fastigheten. Det handlar om att identifiera risker, dokumentera brandskyddsåtgärder och följa upp att dessa åtgärder verkligen genomförs. SBA innebär också att utbilda och informera alla som bor och verkar i fastigheten om brandsäkerhet.

- Reglerna för vilken nivå arbetet kring SBA måste ligga på varierar beroende på vilken kommun man bor i. Det är viktigt att styrelsen undersöker exakt vilka lagar och regler som gäller, säger Caroline Nilsson.

Att styrelsen tar sitt ansvar med SBA är viktigt då bränder inte bara är farliga utan också kan orsaka stora skador. Genom att arbeta systematiskt med brandskydd kan risken för bränder minska och om det värsta skulle hända är både styrelsen och de boende väl förberedda. Ett väl fungerande brandskyddsarbete skyddar både människor och egendom men är också en lagstadgad skyldighet för fastighetsägare.

  1. Brandskyddspolicy: En brandskyddspolicy är grunden i ert SBA-arbete. Den beskriver hur ni arbetar med brandskydd och vilka mål ni har.
  2. Organisation: Här klargörs vem som ansvarar för vad inom brandskyddsarbetet i föreningen. Det kan vara en brandskyddsansvarig eller hela styrelsen. Om ni inte utser någon är det er ordförande som står högst ansvarig.
  3. Byggnads- och verksamhetsbeskrivning: Detta innebär att dokumentera fastighetens utformning och användning, vilket är viktigt för att kunna identifiera riskområden och anpassa brandskyddet därefter.
  4. Riskhantering: Genom att regelbundet göra ronderingar och kontroller kan ni upptäcka och åtgärda potentiella brandrisker. Det kan handla om allt från låsta dörrar till att hålla källare och trapphus fria från brännbart material.
  5. Regler och rutiner: Tydliga regler och rutiner för brandskyddet säkerställer att alla i föreningen vet vad som gäller. Det kan handla om hur man ska agera vid brand eller hur ofta brandutrustning ska kontrolleras.
  6. Utbildning och övning: Regelbundna utbildningar och brandövningar är viktiga för att alla i föreningen ska veta hur de ska agera vid en brand. Det kan rädda liv och minimera skador.
  7. Kontroll och underhåll: För att brandskyddet ska fungera måste det underhållas. Det innebär bland annat att kontrollera brandvarnare och släckutrustning regelbundet.
  8. Uppföljning: Uppföljning innebär att ni kontrollerar att de åtgärder ni har vidtagit fungerar som de ska och att ni dokumenterar allt arbete ni gör.

Att arbeta systematiskt med brandskydd är något som kräver engagemang och noggrannhet. Det kan ibland kännas överväldigande, men med rätt stöd och verktyg kan ni säkerställa ett effektivt brandskydd i er fastighet. HSB Skåne erbjuder SBA som en tjänst och finns då med er kring hela processen.

- Genom att ta in oss vid hjälp med SBA får kunden ett bollplank. Utöver de platsbesök som ingår enligt avtal kan föreningen alltid höra av sig till oss för att bolla frågor kring SBA, säger Caroline Nilsson.

Kontakta HSB Skåne på telefonnummer 046- 210 84 00 för att komma i gång med ert SBA-arbete och skapa en tryggare boendemiljö för alla i föreningen.

Caroline Nilsson, utemiljöstrateg och SBA.