I toppen för hela Förtroendebarometern finns, precis som förra året, Sveriges Radio med 73 procent tätt följt av SVT. Allmänheten har alltså fortsatt högst förtroende för publicservicekanalerna och även för universitet och högskolor. Förtroendet för regeringen däremot minskar kraftigt hos svenska folket, liksom förtroendet för Riksbanken, lokala tidningar och sjukvården.
Fortsatt förtroende för HSB
Högst förtroende i gruppen företag har Systembolagen och Ikea, som ligger på delad förstaplats med 59 procent i förtroende. HSB ligger stadigt på 25 procent i årets undersökning, samma siffra som 2013, vilket ger en placering före bland annat Vattenfall och Skandia.
Unga mer kritiska till sociala medier
Henrik Ekengren Oscarsson, professor i statskunskap vid Göteborgs universitet, ansvarar för Förtroendebarometern tillsamman med Toivi Sjörén, undersökningsledare vid TNS-Sifo. En av deras slutsatser är att en allt större medvetenhet om informationskanaler på webben växer fram. Framförallt unga människor visar en mer kritisk inställning och har mindre förtroende för sociala medier än tidigare. Institutioner som facket, svenska kyrkan och banker har däremot fått ökat förtroende.
1 (1) Systembolaget 59 %
1 (2) Ikea 59 %
3 (3) Volvo 53 %
4 (4) ICA 48 %
5 (6) Posten 44 %
6 (5) Ericsson 42 %
7 (7) Coop 38 %
8 (11) H&M 33 %
8 (12) SAS 33 %
10 (8) Volkswagen 32 %
11 (9) Astra Zeneca 29 %
12 (16) Telia Sonera 26 %
13 (10) HSB 25 %
14 (13) Vattenfall 21 %
14 (14) Coca Cola 21 %
16 (14) Skandia 20 %
17 (18) SJ 16 %