HSB Göta: Klimatförbättrad betong vid bygge av ny stadsdel

HSB Göta arbetar aktivt med att minska verksamhetens klimatpåverkan och ligger i framkant när det gäller användandet av klimatförbättrad betong. Byggnationen av stadsdelen Skeppsbron i Jönköping är ett bra exempel.
Skissbild över HSBs nya projekt: stadsdelen Skeppsbron i Jönköping

2040 ska HSB ha netto noll klimatpåverkan i hela värdekedjan och vara anpassat till det förändrade klimatet. Ett av stegen för att uppnå detta i nyproduktionen är användandet av klimatförbättrad betong. HSB Göta var en av de första beställarna i Sverige som la en order på klimatförbättrad betong för flerfamiljshus.

– Skeppsbron är en helt ny sjönära stadsdel där vi bygger totalt fyra kvarter med runt 400 bostäder. Första kvarteret, HSB Parketten, innefattar 149 hyreslägenheter, varav 60 trygghetsboende. Hela stadsdelen genomsyras av ett tydligt miljöfokus. Därför ville vi ta vårt ansvar genom att använda klimatförbättrad betong i fastigheterna, berättar Mattias Törnell, projektledare hållbarhet på HSB Göta.

Genom att bygga med klimatförbättrad betong sparar HSB Göta upp till 1 200 ton koldioxid för de första två kvarteren, vilket bidrar till en väsentlig minskning av verksamhetens totala koldioxidutsläpp. Detta kan jämföras med de totala utsläppen för värme och el till egenägda fastigheter (2 600 lägenheter) och drivmedel som landade på 1 600 ton CO2 2021.

image3xs15.png

– Den klimatförbättrade betongen görs till vissa delar av restprodukter istället för cement, vilket ger en möjlig klimatreduktion på upp till 40 procent. För vårt första kvarter HSB Parketten motsvarar det en minskning av utsläppen med cirka 600 ton koldioxid, säger Mattias.

Klimatförbättrad betong har funnits i säkert tio år, men först nu finns en större tillgång på det i Sverige. Den är också något dyrare än vanlig betong och man måste veta hur man hanterar den.

– Det är kul att vara pionjär i ett så här stort projekt. Jag tror att detta är ett viktigt steg på vägen mot en klimatneutral nyproduktion.

Läs mer om projektet