HSB Värmland: Satsning på inkludering stärkte gemenskapen

Den som känner sig sedd och uppskattad av sina grannar trivs bättre – och är mer beredd att engagera sig, ta ansvar och visa hänsyn. HSB brf Kontrollanten i Karlstad vann i våras HSB Värmlands hållbarhetspris för sitt arbete med att inkludera alla i gemenskapen.
HSB brf Kontrollanten i Karlstad

– Social hållbarhet är viktigt. Det skapar en gemenskap som gör att man tar större ansvar i sin förening. Man håller rent på gårdar och ställer cyklar där de ska stå. Man visar varandra hänsyn – och det är vi bra på, säger vice ordförande Sofia Isaksson.

I brf Kontrollanten är stämningen god och boende i de 126 lägenheterna hälsar på varandra när de ses. Styrelsen, som i många år letts av eldsjälen Alf Persson, har det senast året satsat extra på att välkomna och integrera nya medlemmar i föreningsgemenskapen. Han bokar in en timmes möte med alla nyinflyttade och ger även en guidad tur i området för att visa tvättstuga och sophus.

– Det känns viktigt att möta nya boende. Det är ett sätt för oss att informera oss om vilka de är och informera dem om vad vi jobbar för. Målet är att öka trivseln och få alla att känna sig sedda.

En annan viktig del är att genom gemensamma aktiviteter i föreningen engagera de befintliga medlemmarna. Höstfesten med grillfest på gården var välbesökt och nu stundar det årliga Luciafirandet.

– Jag har märkt en förändring i hur man engagerar sig i sitt boende. Medelåldern har sjunkit och fler yngre engagerar sig. När vi ser hur uppskattade våra aktiviteter är får vi fundera om vi även ska ha en påskfest!

Tips för att ta hand om nya boende

1. Boka ett personligt möte med nya boende! Ta det inte över telefonen, utan ses fysiskt. Det gör att ni får ansikten på varandra direkt.

2. Gå igenom gemensamma regler och stadgar. Då vet den nya medlemmen vad de kan förvänta sig av föreningen och vad som förväntas av de boende.

3. Ge en guidad tur! Visa runt i de gemensamma lokalerna och utomhusmiljöerna och berätta samtidigt på vilket sätt föreningen, inte bara styrelsen, förväntar sig att man tar gemensamt ansvar i exempelvis tvättstugan.

4. Återkoppla gärna! Hör av dig på nytt efter en tid för att höra hur de nya boende har kommit till rätta och trivs.