Övergripande information

Läs här eller ladda ner som pdf-fil längst ner på sidan.

Bostadsrättsföreningen Brittenborg

 

Föreningens övergripande mål är att:

·     bibehålla och utveckla bostadsrätten ekonomiskt, tekniskt, socialt och demokratiskt samt att ge en rimlig service till medlemmarna.

·    medlemmarna ska uppleva en god trivsel, trygghet i boende med ekonomi, underhåll och skötsel, delaktighet i frågor gällande boendet samt god kunskap om bostadsrätten. 

 

Vad innebär bostadsrätt?

Att äga en bostadsrätt innebär inte att man äger lägenheten. Det innebär medlemskap i en förening som ger rätten att nyttja bostaden under obegränsad tid. Därav namnet bostadsrätt. Så länge en medlem fullgör sina skyldigheter och så länge föreningen lever kan medlemmen aldrig förlora bostadsrätten. Medlemmarna i bostadsrättsföreningen äger tillsammans fastigheten, det vill säga alla bostäder, lokaler, gemensamma utrymmen och tomtmark. Som medlem är du med och fattar beslut om hur huset ska skötas. Det görs vid den årliga ordinarie föreningsstämman eller vid en extra stämma. Stämmorna är föreningens högsta beslutande organ. Varje bostadsrätt har en röst, oavsett storlek på lägenhet eller antal medlemmar. 

 

Styrelsen ansvarar för föreningens ekonomi och ska se till att de beslut som medlemmarna fattar verkställs. Den väljs vid den ordinarie stämman av medlemmarna, som där också utser revisorer och valberedning.

 

Det är föreningens styrelse som godkänner nya medlemmar. Precis som hyresgäster betalar hyra, måste den som har en bostadsrätt betala en avgift. Avgiften ska täcka föreningens kostnader för drift och underhåll av fastigheten och dessutom räntor och amorteringar på lån. Föreningen ska också sätta undan pengar för underhåll och reparation av fasader, trappor, stamledningar, avlopp med mera. För detta uppdateras årligen underhållsplanen. Vår bostadsrättsförening är ansluten till HSB:s riksorganisation och tillhör lokalt HSB Östergötland. 

 

Som bostadsrättshavare har du dels ansvar för lägenhetens skötsel, dels också ett indirekt ansvar för att föreningen sköter fastigheter och grönytor. Det är föreningens stadgar som bestämmer vad som är den enskildes ansvar och vad som är föreningens.

 

Bostadsrättsföreningen

Bostadsrättsföreningen Brittenborg bildades 1985 och föreningens hus stod inflyttningsklara 1987. Föreningen äger fastigheterna Slussen 1 & 3 och Samariten 4 med adresserna Forshemsgata 1, 3 och 5.

 

Föreningens hus omfattar 28 bostäder med en sammanlagd yta av 2366 kvm. Medelytan för bostäder är ca 85 kvm. Dessutom äger föreningen 28 stycken garageplatser och 9 gästparkeringsplatser.

 

Föreningens postadress är Brf Brittenborg, Box 1993, 581 19 Linköping.

 

Föreningens hemsida, som vi rekommenderar dig att besöka för att få aktuell information om föreningens verksamhet, är www.hsb.se/ostergotland/brittenborg.

 

Ansvar

Här nedan redovisas några exempel på vad som är föreningens respektive bostadsrättshavarens ansvar. För mer ingående information hänvisas till HSB:s broschyr ”Vem ska underhålla bostadsrätten” på deras hemsida.

 

Föreningen ansvarar för:

· fasader

· lägenhetsdörr, fönster och fönsterdörrar

· yttertak

· våningsplan, trapphus och hissar

· vatten- och avloppsstammar

· marken runt huset

· tvättstuga, gemensamhetslokal och bastu

· lägenhetsförråd i bottenvåningen och vind

· värmesystemet

 

Du som medlem ansvarar inom lägenheten för:

· tapeter och väggbeklädnad

· målning

· golv

· vitvaror i köket och inredningssnickerier

· tvättmaskin, torktumlare och torkskåp i lägenheten

· innerdörrar

· sanitetsgods och snickerier i badrum

· brandvarnare

· elledningar inom lägenheten

 

Anmälan av fel och brister

Föreningen har ingen vicevärd utan ansvaret för att ta emot anmälan om fel och brister cirkulerar bland medlemmar i föreningen enligt ett rullande schema. På anslagstavlan i respektive entréplan finner du aktuella namn och telefonnummer till kontrollansvariga. Du anmäler alltid fel och brister som avser våra gemensamma installationer och utrymmen, såväl inomhus som utomhus, till kontrollansvariga. Akuta lägen, till exempel vattenskada, felanmäls till HSB, tel. 010 442 40 00, men styrelsen ska också alltid informeras.

  

Du som är medlem i Brf Brittenborg

 

Du som är medlem i Brf Brittenborg har valt ett boende där du kan påverka din boendemiljö. Ditt hem är en del av våra gemensamma fastigheter och vi hoppas att du ska trivas.

 

Hur fungerar vår bostadsrättsförening?

Föreningens högsta beslutande organ är årsstämman. Om du vill ta upp någon fråga på stämman är du välkommen med en motion. I stadgarna framgår att motioner ska vara styrelsen tillhanda senast före februari månads utgång.

 

Stadgar

Föreningens stadgar finner du på vår hemsida www.hsb.se/ostergotland/brittenborg

 

Avgifter

Avgifter betalas månadsvis enligt utskickade avgiftsavier via e-post eller autogiro. Avgiftsavierna skickas ut kvartalsvis. Sättet att erhålla avierna väljs på ”Mitt HSB”.

 

Försäljning

Styrelsen beslutar om inträde och nytt medlemskap i förningen. Om du tänker sälja din bostadsrätt ser föreningen helst att kontakt tas med styrelsen innan försäljningen påbörjas.

 

Andrahandsuthyrning

För medlem som vill hyra ut sin lägenhet i andra hand gäller det att det finns särskilda skäl för detta. Ansökan om andrahandsuthyrning måste lämnas in till styrelsen.

 

Ombyggnad

Om du vill bygga om din lägenhet måste du anmäla detta skriftligen till styrelsen. Ändringsarbeten eller reparationer i lägenhet ska ske på ett fackmässigt sätt och helst av en certifierad entreprenör. Fasta eller bärande väggar (betongväggar), avlopp och element får inte röras, eftersom de tillhör fastigheten. Om arbetet blir störande ska du meddela grannarna. Byggsopor ska lämnas på återvinningsstation och inte i grovsoprummet.

 

Att byta spiskåpa

Köksfläkten/spiskåporna i fastighetens lägenheter betjänas av frånluftsfläktar. Ansluter du en kåpa med fläkt så kommer systemet inte att fungera. Det blir matos hos grannar och i trapphus. Detta betyder att om du vill byta ut köksfläkten/spiskåpan ska det vara en kåpa utan fläkt/motor och därefter krävs en injustering så att projekterat flöde erhålls.

 

Det är förödande och katastrofalt för ventilationssystemet att ansluta en spiskåpa med fläkt/motor. Om lägenhetsinnehavaren får en anmärkning då nästa OVK genomförs (obligatorisk ventilationskontroll, vart 3:e år) och att det då konstateras en felaktig installation, kommer det att krävas återställande av systemet. Kostnaden för återställandet kommer att debiteras lägenhetsinnehavaren. 

 

Kontakta alltid styrelsen för att undvika felköp vid byte av köksfläkt!

 

Markiser

Det är inte tillåtet att sätta upp fönstermarkiser. Funderar du på att sätta upp en balkongmarkis så har föreningen beslutat att färgen skall vara enhetlig och godkänd av föreningen. Färgen Design Citykey Sandatex 5173/12 är godkänd av föreningen. Styrelsens förbehåll är att monteringen sker på ett yrkesmässigt sätt och att markisen inte når utanför respektive balkong.

 

Din lägenhet

 

Fel och brister

Du kan kontakta vilket företag du själv önska för åtgärd av felet. Önskar du ta hjälp av HSB, kontakta dem på telefon 010 442 40 00. Om du är osäker på om ansvaret för att felet åtgärdas är ditt eller föreningens, kan du kontakta kontrollansvarig eller någon i styrelsen. Se även ovan under rubriken ”Ansvar”.

 

Tilluftventiler

Till- och frånluftsventilerna är injusterade av fackman och får ej ändras. 

 

Golvbrunnar och vattenlås

För att flödet i avlopp inte ska försämras skall golvbrunn i badrum samt vattenlås i kök och badrum regelbundet rensas.

 

Försäkring

Bostadsrättstillägget i din hemförsäkring ingår i månadsavgiften.

 

Tele2

Samtliga bostadsrättshavare är anslutna till Tele2 med bredband och telefoni. Avgiften betalas via avgiftsavin. 

 

Nycklar & Taggar

Föreningens låssystem består av nycklar till lägenhetsdörrar och gemensamma utrymmen samt taggar till ytterdörrarna. Ytterdörrarna kan dessutom öppnas via telefoner vars nummer finns kopplade i systemet. 

 

Efter rekvisition från styrelsen beställer du lägenhetsnycklar från Lås & Nycklar i Linköping AB.

 

Taggar till ytterdörren samt ändringar eller tillägg av nya telefonnummer beställs genom föreningens styrelse.

 

Gemensamma utrymmen

 

Tvättstuga

Tvättstugan är placerad i kvartershuset på gården. Tvättstugeutrustningen omfattar 2 tvättmaskiner om 7 resp. 12 kg, torktumlare, torkskåp, centrifug, mangel, strykbräda och strykjärn. Bokning sker på uppsatt tidlista. Bokning får göras för högst två sammanhängande tvättider. Efter avslutad tvätt rengörs maskiner och golvet våttorkas. Överblivna förpackningar av plast och kartong lämnas i återvinningsrummet.

 

Bastu

Bastun är placerad i kvartershuset. Tidsbokning sker på uppsatt lista i anslutning till bastun. Efter avslutad bastu rengörs och städas bastun noggrant.

 

Gemensamhetslokal

Föreningen har en gemensamhetslokal med pentry i kvartershuset. Denna bokas på uppsatt lista i entrén till lokalen. Avgift för hyra av lokalen aviseras på kommandeavgiftsavi.

 

I gemensamhetslokalen finns en braskamin. Den som hyr lokalen håller själv med ved.

 

Innehållsförteckning över köksutrustning finns i pentryt. Vid ev. skada ersätts utrustningen av användaren. Marschallhållare, som finns i förrådet innanför pentryt eller i hobbyrummet, ska alltid användas. Efter användning lämnas lokalen välstädad. Se även ordningsreglerna för gemensamhetslokalen (sitter på väggen i pentryt). 

 

Hobbylokal

Möjlighet till enklare hobbyarbete finns i vår hobbylokal som ligger i kvartershuset. Var dock alltid noga med att plocka iordning och städa ordentligt efteråt, och t ex dammsuga upp allt eventuellt slipdamm.

 

Återvinningsrum

Källsortering sker i återvinningsrummet som är beläget på gården. I återvinningsrummet finns avfallskärl för hushållssopor, grovsopor, kartongavfall, tidningar, metall, plast, färgat och ofärgat glas, batterier, glödlampor/ljuskällor och lysrör. Ovanför varje avfallskärl finns informationsskyltar som hjälp för sorteringen. El-artiklar såsom kaffebryggare, datorer, tv-apparater samt kemikaliskt avfall och färg lämnas till kommunens återvinningsstationer. Detta gäller även stora kartonger. Våra närmaste miljöstationer är Gärstad och Ullstämma.

 

Cykel- och barnvagnsrum

Cykelrummen är placerade ett i varje bostadshus samt ett på gården i anslutning till återvinningsrummet. För närvarande nyttjas även ett av garagen för cykelförvaring. Ett krav från föreningen är att antalet cyklar i cykelrummen begränsas till 1 cykel per person. Övriga cyklar förvaras i egna förråd.

Barnvagnsrummen ligger i entréplanen, ett i varje bostadshus. För närvarande utnyttjas barnvagnsrummen även till cyklar som inte används så ofta. 

 

Våningsplan och trapphus

Entréplan och övriga våningsplan ska vara fria från alla föremål som t ex cyklar, barnvagnar, rullatorer m.m. Trapphusen är din nödutgång i händelse av brand och krislägen. Städning utförs av HSB Boservice. Brandvarnare finns uppsatta i respektive hus på samtliga våningsplan utanför lägenheterna. Brandsläckare och brandfiltar finns placerade innanför entrédörr till trapphus/brandtrappa och på plan 3. 

 

Ytterdörrar med dörrautomatik

Vid uppställning av entrédörren med kil ska strömbrytaren till dörröppnaren som sitter på dörrens insida slås av. Detta för att undvika skador på dörrautomatiken. Information finns på anslagstavla vid entrén.

 

Förrådsutrymmen

Till varje lägenhet finns ett lägenhetsförråd på entréplan. Vissa lägenheter har dessutom ett förråd beläget på plan 4.

 

Hissar

Vid fel som avser hissarna kontaktas ansvarig för felanmälan. Finns inte ansvarig tillhands så sker anmälan direkt till hisservice Nordisk Hiss AB. Ansvarig kontaktas i efterhand. Om du fastnar i hissen, tryck på alarmknappen som sitter på hissväggen så svarar Nordisk Hiss. Telefonnummer finns i hissen och utanför hissdörren på bottenvåningen. 

 

Garage-och gästparkering

Föreningen har 28 garageplatser, ett garage till varje lägenhet. På gården finns 9 gästparkeringar för besökande, vilka även kan nyttjas av föreningens medlemmar under dagtid. Nattetid disponeras platserna endast av besökande gäster. Parkeringstillstånd erfordras och placeras väl synligt i framrutan.

 

Gården

Gräsklippning och snöröjning sköts av HSB Boservice. Varje år utför föreningsmedlemmarna gemensamt vår- och höststädning av gården och gemensamma utrymmen. 

 

Uteplats

Föreningen har uteplatser utanför entréerna, en uteplats under tak i anslutning till kvartershuset samt en uteplats på höjden mellan bostadshusen. Grill finns att låna i hobbyrummet.

 

Trivsel och ordning

 

En bra boendemiljö får vi om alla tar ansvar för den. Därför är det viktigt att alla hjälps åt att hålla rent och snyggt i och runt våra hus. Lär känna dina grannar och håll koll på objudna gäster. Mycket av det som uppfattas som trivsel i boendet regleras inte i lagar, förordningar eller föreningens stadgar. Tillsammans skapar vi en trevlig boendemiljö. Glöm inte att meddela dina grannar om du t ex ska resa bort eller ha en sen tillställning. Vi vill alla trivas med vår bostad och ha goda grannar. Det bästa sättet är att själv vara en!

 

Trivselregler

· Fastighetens allmänna utrymmen är rökfria.

· Grillning på balkongen är inte tillåten.

· Blomlådor placeras på insidan av balkongräcket.

· Fåglar får inte matas från balkong eller fönsterbleck. 

· När borrning i betongväggar är nödvändig, gör det före kl 19.00.

 

Om du blir störd av en granne

I första hand bör du kontakta den granne som du upplever störande och i vänliga ordalag berätta om hur och varför du blir störd. Om du försökt med detta och störningen ändå fortsätter, eller om du av någon anledning inte kan hantera situationen, är du välkommen att höra av dig till styrelsen.

 

Du som är djurägare

· Rasta djuret någon annanstans än på gården.

· Det är förbjudet att spola kattsand i toaletten.

· Det är inte tillåtet att ha med djur till tvättstugan eller gemensamhetslokalen. 

 

Säkerhet

Släpp inte in någon okänd person i fastigheten. Fråga vem vederbörande ska besöka och kolla gärna diskret om han/hon också gör det. Besökare kontaktar själva lägenhetsinnehavaren för att bli insläppta. 

· Lämna inte någon dörr olåst.

· Se till att ytterdörren alltid går i lås efter dig.

· Kontrollera regelbundet funktionen av dina brandvarnare i lägenheten.

 

Vill du veta mer?

 

Denna information är framtagen av styrelsen som en vägledning. I övrigt gäller våra stadgar. Vill du veta mer eller har frågor är du alltid välkommen att höra av dig.

 

Styrelsen för brf Brittenborg

 

Senast reviderad 2023-02-21

Övergripande information