Föreningens historia

HSB Brf Lambohov 1 var ett av de första bostadsområden som byggdes i Lambohov. År 1978 påbörjades bygget och i februari 1980 skedde första inflyttningen.
Vid tidpunkten för byggnadsstarten bodde endast 75 personer i Lambohov.

Enligt reglerna för bostadsfinansiering, som rådde när föreningen byggdes, skulle en viss summa av produktionskostnaden avsättas för s.k. konstnärlig utsmyckning. Föreningens bidrag blev en träskulptur av konstnären Gunnar Kanevad som restes på den plats där flaggstånden står idag.

Skulpturen som kallades ”Näcken Spelar” stod i en bassäng med rinnande vatten. Efter ett par år ansågs bassängen vara farligt för barnen varvid vattnet stängdes av. Detta fick till följd att träskulpturen sprack och gick sönder. I samråd mellan föreningens styrelse och konstnären togs beslutet att ta bort skulpturen, sätta igen bassängen och resa en flaggstång på platsen.

Till en början köptes nio av lägenheterna av Linköpings kommun. Fyra av dessa användes för förskola/fritidsverksamhet för 40 barn, fyra blev gruppbostäder och i en dagverksamhet för vuxna.

År 1993 avvecklades dagverksamheten för vuxna och lägenheten såldes som vanlig bostad. År 1995 avvecklades två av fritidsverksamhetens lägenheter på Plöjaregatan 93 och 95. Under en kort tid som genomgångsbostad såldes dessa två lägenheter som vanliga bostäder. År 1997 avvecklades även de resterande två lägenheterna för fritidsverksamhet på Rättaregatan 96. Slestadskolan bedrev under kommande år skolverksamhet i dessa båda lägenheter med efter sommaren 1998 stod dessa tomma.

Hösten 1998 beslutade kommunen i samråd med föreningen att bygga om lägenheterna på Rättaregatan 96 och de två gruppboendelägenheterna på Rättaregatan 94. Efter ombyggnaden kunde då de två tidigare gruppbostäderna på Plöjaregatan och Rättaregatan avvecklas och säljas som vanliga bostäder.

Ombyggnaden stod klar i augusti 1999 och innebar att de fyra lägenheterna på Rättaregatan 94 och 96 blev sex lägenheter om ett rum och kök med gemensamma utrymmen och personalrum.