Uthyrning av lägenhet - information

Grundtanken är att bostadsrättsinnehavaren ska bo i sin lägenhet. För att få upplåta en lägenhet tillfälligt krävs ett skäl där avsikten är att återkomma till bostaden. Det är försvårande omständigheter om du är skriven på annan adress och/eller saknar anknytning till Linköping. Det krävs alltid ett skriftligt tillstånd från bostadsrättsföreningen för att en bostadsrättshavare ska få hyra ut/upplåta sin lägenhet. Otillåten upplåtelse eller misskötsamhet kan i förlängningen leda till en tvångsförsäljning av lägenheten.

Handlingar inför beslut;

• Ansökan om tillstånd… (På webben har HSB en blankett för detta ändamål)
  • Intyg/skrivelse på åberopat skäl (studieintyg, anställningsbevis etc.)
  • Kopia på upprättat kontrakt med tilltänkt hyresgäst
  • Skötsamhetsintyg gällande vandel med referens (Kan vara tidigare hyresvärd eller arbetsgivare)

Följande skäl godkänner vi för upplåtelse;

• Studier på annan ort (Kan förnyas var 6:e månad för studier inom samma utbildning)
  • Militärtjänstgöring på annan ort (Kan förnyas var 6:e månad)
  • Tillfälligt arbete på annan ort som är beordrat av arbetsgivaren (Kan förnyas var 6:e månad)
  • Arbete på annan ort, provanställning. (Max 1 år 2 x 6 månader)
  • Utlandstjänstgöring på annan ort, som är beordrad arbetsgivaren (Kan förnyas var 6:e månad)
  • Tjänst utomlands inom SIDA eller annan hjälporganisation (Kan förnyas var 6:e månad)
  • Vistelse på fängelse (Kan förnyas var 6:e månad)
  • Behandling p g a sjukdom eller boende på institution. (Kan förnyas var 6:e månad)
  • Prova att sammanbo (Max 6 månader)
  • Inför försäljning (Max 6 månader)
  • Inför pensionering (Max 3 år, 6 x 6 månader)

Ej godkända skäl;

• Semester
  • Ferie
  • Uthyrning till företag.
  • Upprepade ”lägenhetsbyten”

Upplåtelsen ska vara begränsad i tid.

Brf Ollonborren ger tillstånd för uthyrning under 6 månader i taget. För vissa skäl kan hyresgästen förnya sin ansökan, begär prövning på nytt efter 5 månader. Brf Ollonborren förbehåller sig rätten att neka förlängning i de fall som hyresgästens skötsamhet har ifrågasatts. Om Brf Ollonborren avslår din ansökan kan du vända dig till Hyresnämnden i kommunen och överklaga beslutet.

Upplåtelseavgift

Brf Ollonborren tar ut en upplåtelseavgift grundat på prisbasbeloppet. Avgiften per månad ligger på 10 procent av 1/12 av gällande prisbasbelopp.

Ansvar

Bostadsrättshavaren är ansvarig för lägenheten även under tiden för upplåtelsen. Det åligger uthyraren att informera sin hyresgäst om vad som gäller för boende i föreningen. Viktigt att gå igenom regler gällande tvätt/tork, sophantering och hänsyn till grannarna. (Grundregeln är att det ska vara tyst kl. 22.00).

OBS! Viktig information till vid kontraktskrivandet

I uthyrningsavtalet ska besittningsskyddet skrivas bort. Annars riskerar du att din hyresgäst har rätt till förlängning vid hyrestidens utgång, om du hyr ut till samma person i mer än 2 år.

Fullmakt/kontaktperson

Under perioden som bostadsrättshavaren inte bor i lägenheten, är hyresgästen skyldig att uppge ett ombud med oåterkallelig fullmakt som ska ge ombudet rätt;

Att företräda bostadsrättshavaren i alla ärenden beträffande hyresförhållandet.

Att ta emot och kvittera uppsägning och andra handlingar.

Att företräda hyresgästen vid samtliga domstolar och myndigheter.

Inneboende

Med inneboende menas att du själv bor kvar i bostaden men upplåter/hyr ut en del av bostaden (Vanligast 1 rum med tillgång till kök och badrum).  Inneboende kräver inget tillstånd från föreningen men föreningen vill veta namn på personer som bor permanent i lägenheten. Meddela vicevärden när du skaffar inneboende eller partner, vid inneboende bifoga en kopia av upprättat kontrakt. Därefter är föreningen behjälplig med namnskylt och inregistrering av porttelefoni.