Andrahandsuthyrning

 

Andrahandsuthyrning

Du har möjlighet att hyra ut din lägenhet i andrahand, men innan du gör det så behöver du styrelsens godkännande.

Vad ska ansökan innehålla?

Följande information måste du bifoga i din ansökan, så att vi kan behandla den på ett korrekt sätt:

  1. Vilken lägenhet som avses att hyras ut i andrahand.
  2. Skälet till uthyrningen.
  3. Hur länge som ni tänker hyra ut lägenheten.
  4. Namn, personnummer och telefonnummer för den hyresgästen som ni avser hyra ut lägenheten till i andrahand.
  5. Er adress och kontaktuppgifter under uthyrningstiden.

Var och när ska jag lämna ansökan?

Ansökan om tillstånd ska lämnas in 6 veckor innan uthyrningen till Styrelsen antigen genom att mejla styrelsen@tibasten.se eller lämna ansökan i brevlådan vid porten Ödegårsdgatan 10. När styrelsen tagit beslut meddelas du beslutet av styrelsen eller föreningens vicevärd. Vi följer allmännyttans tumregel för uthyrning i andrahand.

Kan jag hyra ut lägenheten utan tillstånd av styrelsen?

Nej. Hyr du ut utan tillstånd riskerar du att förlora ditt medlemskap i föreningen och därtill avhysning. Glöm inte att ansöka om tillstånd!

Avgift för uthyrning i andrahand

Styrelsen har beslutat att från och med den 1 januari 2021 ta ut en avgift för andrahandsuthyrning. Beslutet baserar sig på föreningens nya stadgar (paragraf 12) som stipulerar att upp till 10 procent av gällande prisbasbelopp kan tas ut per 12 månader vid godkänd andrahandsuthyrning.

Hela avgiften kommer att debiteras den medlem vars ansökan om uthyrning i andra hand har godkänts av styrelsen. Om andrahandsuthyrningen eventuellt skulle bli kortare än vad ansökan har angett återbetalar föreningen det överskjutande beloppet.