Vi stödjer inte längre, fullt ut, webbläsaren Internet Explorer (version 11 eller tidigare) då detta är en gammal webbläsare som inte längre underhålls av Microsoft och inte fungerar med modernare webbteknik. Därför rekommenderar vi att ni istället använder er av någon av dessa webbläsare: Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge eller Apple Safari

Felanmälan

I Mitt HSB kan du enkelt göra en felanmälan på din bostad eller ett gemensamt utrymme i din fastighet samt följa din felanmälan. Felanmälanstjänsten fungerar endast för dig som bor i hyresrätt eller bostadsrättsförening som köper felanmälan som tjänst av Mitt HSB.
För dig som saknar inloggning till Mitt HSB görs felanmälan via ett formulär.
Välj mellan någon av knapparna nedan.

Vid akuta ärenden som t.ex. vattenläcka, stopp i avlopp eller strömlöshet, ring vår jour på telefonnummer 010-442 40 00.

Längre ner på sidan kan du läsa om några problem som du kan lösa själv och tips på hur du gör.

Felanmälan Mitt HSB

Här felanmäler du som har hyresavtal eller är boende i bostadsrättsförening med tillgång till Mitt HSB.
Med denna tjänst kan felanmälan enkelt göras dygnet runt. När felanmälan görs i inloggat läge kan du som kund sedan följa ärendet och få statusuppdateringar i realtid via Mitt HSB. Att göra felanmälan i inloggat läge är också säkrare och kortar ner ledtiderna så att du kan få snabbare hjälp.

Du hittar tjänsten genom att logga in med BankId på Mitt HSB och klicka på Ärenden & Felanmälan i menyn.

felanmälanNY.jpg

Felanmälan via formulär

Här felanmäler endast ni kunder som inte har tillgång till Mitt HSB.
Om du inte hittar din bostadsrättsförening eller hyresfastighet i listan betyder det att du har tillgång till Mitt HSB och ska göra din felanmälan där.


VIKTIG INFORMATION INFÖR DIN FELANMÄLAN:

  • När du gör en felanmälan kan vi komma att kontakta dig om ditt ärende. Observera då att vi ringer från ett 010-nummer. Om vi inte når dig efter tre försök kommer ärendet att avslutas och då får du göra en ny felanmälan.
  • Vid felanmälan av en hushållsmaskin som spis, kyl, frys m.m. vänligen uppge modellnummer, produktnummer och serienummer. Numren hittar du på maskinen.
  • Förbrukningsvaror som t.ex. lysrör, säkringar etc. ansvarar boende själv för att byta.
  • Vid anmälan om för låg temperatur i bostaden, vänligen ange temperaturen. Du mäter den mitt i rummet och ca en meter från golvet. Klicka HÄR för att se en kort film om hur du går tillväga.
  • Vi påbörjar normalt ärendet inom 5 arbetsdagar. Vid beställning av reservdelar som ej finns i lager kan ytterligare tid krävas innan åtgärd.
  • Vid installationer och underhåll görs arbetet efter överenskommelse.

Om felet är en garantiåtgärd i en nyproducerad lägenhet skickar vi ärendet vidare till entreprenören. Enligt ABT (Allmänna bestämmelser om totalentreprenad), ska entreprenören kontakta kunden så snart som möjligt, men senast efter två månader efter att ett fel har anmälts.

När ska jag göra en felanmälan?
En felanmälan gör du när något i din hyreslägenhet är trasigt och behöver lagas. En felanmälan kan även göras för allmänna utrymmen i fastigheten, t.ex. i tvättstugan. Om du bor i en bostadsrätt kan hjälp från HSB medföra en kostnad.

För felanmälningar i en lägenhet är det innehavaren av lägenheten som behöver göra felanmälan.

Kan jag lösa problemet på egen hand?
Många fel kan du som boende lösa på egen hand och vi har en mängd hjälpsamma skötseltips som du är välkommen att ta del av:

När du fyller i formuläret för felanmälan sparar och behandlar vi personuppgifter om dig, bl.a. för att kunna hjälpa dig och för att dokumentera vår verksamhet. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter HÄR.