Vad innebär det att bo i bostadsrätt?

• Att bo i bostadsrätt innebär att du har nyttjanderätt till din lägenhet och att du tillsammans med övriga medlemmar äger fastigheten med lägenheter, källare, tvättstuga o.s.v.
  • Du ansvarar för ytskikt på rummets väggar, golv och tak jämte den underliggande behandling som krävs för att anbringa ytskiktet på ett fackmannamässigt sätt. Du ansvarar även för icke bärande väggar i bostaden, samt för att det finns fuktisolerande skikt i badrum och våtrum. Se föreningen stadgar.
  • Observera att större reparationer kan kräva styrelsens godkännande. Ta därför en kontakt i god tid innan arbetet påbörjas.
  • Du kan påverka din boendekostnad genom att hålla fastigheten i gott skick samt rent och fint i trapphus, tvättstugor, cykelförråd, källargångar och utomhus. Tänk energisnålt i hushållet - spara på vatten och el.
  • Du måste följa föreningens stadgar, vilka du fick från HSB/mäklare vid köpet.
  • För övrigt gäller att vi alla boende har ett gemensamt ansvar för vår egendom. Det innebär att vi är rädda om våra gräsmattor och planteringar, att vi är försiktiga vid användning av gemensam utrustning och gemensamma lokaler. Alla skador och skadegörelse innebär ökade utgifter för föreningen, d.v.s. för oss alla. Kontakta vår vicevärd eller HSB Boservice om du upptäcker fel eller skador så det kan åtgärdas.