Krishanteringsplan för boende

Krishantering behövs för alla i samhället, för individer, organisationer, företag, myndigheter, kommuner, regioner och regeringen. Den följande Krishanteringsplanen har sammanställts av Styrelsen efter HSBs förlaga och beskriver hur Styrelsen och medlemmar bör agera vid en kris.

Individens ansvar

Alla vi som bor i Björkalund 1 har, precis som alla andra i samhället, ett personligt ansvar före, under och efter en kris.

I varje individs ansvar ingår att:

  • Vara medveten om och vara förberedd för att olyckor och kriser kan inträffa
  • Vara medveten om att samhällets resurser först måste gå till grupper med störst behov
  • Vara informerad om vad myndigheter och organisationer gör för att hantera en händelse och följa instruktioner och råd från myndigheterna 
  • Ha en beredskap för att själv kunna möta grundläggande mänskliga behov som vatten, mat och värme, framförallt i inledningen av en kris.

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) har på sin hemsida sammanställt en mängd värdefull information om hur vi kan förbereda oss inför en eventuell kris. Denna information finns i avdelningen Råd till privatpersoner.
På MSB:s hemsida finns även broschyren Om krisen eller kriget kommer (2024) som innehåller bra information om hur du kan förbereda dig inför en kris.

Norrköpings kommun har på sin hemsida en avdelning som heter Din krisberedskap. Här finns broschyren Var förberedd om krisen eller kriget kommer som innehåller en mängd information som är värdefull vid en kris, t.ex. hur man kan erhålla fortlöpande information om läget och var det finns tryghetspunkter.

Omfattning krishanteringsplan Björkalund 1

Styrelsen har gjort bedömningar om vilka händelser som ska omfattas av en krishanteringsplan för vår bostadsrättsförening. De händelser där boende och föreningen kan och ska vara förberedd, kunna agera under och efter händelsen. Bedömningen har resulterat i att följande skador och avbrott ska finnas med i en krishanteringsplan:

  1. Brand
  2. Farliga utsläpp
  3. Avbrott i infrastruktur

Övriga händelser som kan beröra bostadsrättsföreningen kan även de hanteras på ett liknande sätt som ovanstående efter styrelsens bedömning.

Krishanteringsgrupp

Styrelsen är också krishanteringsgrupp. Krishanteringsgruppen aktiveras när händelser enligt ovan inträffar. Inom krishanteringsgruppen finns följande ansvarsområden:

Samordnare (Styrelsens ordförande): Leder och organiserar arbetet i gruppen.

Informationsansvarig: Sammanställer tillsammans med övriga styrelsen fortlöpande rapporter om händelser som inträffat och ansvarar för att informera bostadsrättsinnehavarna samt vid behov berörda myndigheter. För dagbok.

Administratör (Styrelsens sekreterare): Ansvarar för aktuella telefonlistor och e-postadresser över involverade personer samt säkerställer att gruppens materiel och resurser finns tillgängliga. 

Styrelsen rekommenderar att du som boende har telefonnummer, e-postadress och bostadsadress till samtliga styrelsemedlemmar tillgängliga även om det skulle vara avbrott i infrastruktur.

Åtgärder före och under händelserna

1. Brand

Före
Var uppmärksam på brandrisker i egna och gemensamma utrymmen. Ser ni något som ni uppfattar som en risk, meddela styrelsen. Kontrollera brandvarnarnas funktion regelbundet. På MSB kan man lägga in sina uppgifter ”https://www.msb.se/testabrandvarnare" för att få ett sms när det är dags att testa eller byta batterier i brandvarnaren. Tillse att alla brandvägar och korridorer är fria och lätt tillgängliga.

Under
Om en brand upptäcks i en lägenhet eller i allmänna utrymmen gäller Räddningstjänstens råd

Rädda – Varna – Larma – Släck

2. Farliga utsläpp

Under
Om uppmaning finns att stänga fönster och ventilation ser varje lägenhetsinnehavare till att detta sker.
Om behov uppstår att stänga av inkommande luft till fastigheten gör styrelsen det.

3. Avbrott i infrastruktur

Det huvudsakliga ansvaret för leverans av grundläggande infrastruktur som vatten och avlopp har kommunen och dess underleverantörer. Gällande övrig infrastruktur som el, bredband och hissar har föreningen avtal med underleverantörer och med HSB.

Före
I broschyren Om krisen eller kriget kommer  finns bra tips för hur du kan förbereda dig på avbrott i främst vatten, värme och kommunikation.

Under
Det är viktigt att du håller dig informerad om hur långt avbrottet beräknas vara samt om det finns några åtgärder du behöver/kan göra. Samhällets viktigaste informationskanal är Sveriges radio P4. Även här finns goda råd i broschyren ”Om krisen eller kriget kommer” om hur du bäst får information.

Åtgärder efter händelserna

Efter samtliga händelser görs en utvärdering av styrelsen tillsammans med de drabbade. Eventuella förändringar diskuteras och genomförs vid behov.

Återsamlingsplats

Om behov av utrymning och återsamling uppkommer sker återsamling vid sophusets vägg mot gatan, om inte Räddningsledare på plats anger annan plats.

Radio P4 - 94,8 MHz

Sveriges Radio P4 är radiokanalen som vi ska lyssna på vid kris. Radions uppgift är att komma ut med information till så många som möjligt, så snabbt som möjligt, bl.a. med information om varför beredskapslarmet ljuder. I vårt område är det frekvensen 94,8 MHz som ska ställas in för att få information för vårt område.

Information

Information till boende kan komma flera vägar. Om nätet fungerar så sökas information på Mitt HSB. Styrelsen kan även lämna skriftlig information i trapphusen eller skicka e-post eller SMS till samtliga boende.