Vem du ringer vid el-fel beror på vad det är för fel.
Vissa delar är Bostadsrättsinnehavarens ansvar, andra är BRF:ens ansvar. Dessutom har vi haft några fel i bostadsområdet som berodde på fel i Vattenfalls ledningar.
Vid fel på det som BRF:en ansvarar för ska HSB Boservice kontaktas:
Telefon: 010-442 56 00
Måndag - torsdag 9.00 - 15.00 (lunchstängt 12.00-13.00)
Fredagar 9.00 - 12.00
Vid fel på Vattenfalls ledning, ring 020-825858
Som bostadsrättsinnehavare är du själv ansvarig för all synlig utrustning i hemmet, inklusive brytare, stömuttag etc. Du bör därför i mån av möjlighet ta reda på var felet sitter innan du gör en felanmälan. Att kolla säkringar är alltid att rekommendera.
BRF:en ansvarar för fel på panna eller köksfläkt, samt för fel på osynliga el-ledningar.
Har du ett "konstigt" elfel, där elen till en stor del av bostaden försvinner, och där spisen beter sig konsigt (bara enstaka eller inga plattor blir varma) så finns det skäl att misstänka att det är Vattenfalls ledning som det är fel på - vi har haft ett antal såna fel på sistone. Om du är säker på vad du gör och har rätt mätutrustning så kan du kontrollera om alla tre faserna (dvs alla tre säkringar i el-skåpet utanför entre-dörren) är strömförande. Om en eller flera faser är strömlösa så kan du vara säker på att det är Vattenfall som ska åtgärda detta.