Gemensamma Trivselregler

Alla ska trivas på Tallen

Gemensamma Trivselregler för boende i Tallen

ü  Fordonstrafik och parkering

Vi respekterar det som gäller för fordonstrafik och parkering inom området. Fordonstrafik är endast tillåtet vid i och urlastning. Det är INTE tillåtet att parkera bilar inom området flera timmar eller under natten. Ej heller att parkera bilar på våra gräsmattor som då blir förstörda. Kör mycket sakta tänk på våra barn gäller alla fordon (bilar, el-sparkcyklar, cyklar etc)

ü  Garagen

Räddningstjänsten i Finspång anser att följande ska gälla gemensamhetsgarage: Ingen annan verksamhet än uppställning av fordon får förekomma fritt i flerbilsgarage.

Det är förbjudet att ladda alla typer av elbilar i garagen.

Vi mekar inte i våra garage och använder dem inte som verkstad. Om man vid något tillfälle behöver öppna även grannens garageport måste man ha tillåtelse från sin granne innan man gör detta.

Garagen ska alltid hållas låsta.

ü  Husdjur

Vi ser till våra hundar, katter eller annat husdjur så att de inte orsakar störningar, skada eller förorenar lekplatser, altaner och trädgårdsytor. Hundar skall vara kopplade till husse eller matte inom bostadsområdet.

ü  Tvättstugan

Vi lämnar tvättstugan i det skick vi själva vill ha den i nästa gång vi ska tvätta. Vi respektera där uppsatta föreskrifter om tvättider och maskiner.

-       Gör alltid göra rent efter dig sopa och torka golv.

-       Gör rent i filter i tvättmaskiner, torktumlare och i torkskåp. Om de går sönder blir det vår gemensamma kostnad att återställa i ursprungligt skick.

-       Tänk på att hålla tvättiderna!

ü  Sophantering

Vi slänger bara hushållssopor i våra soprum. EJ kartonger, grovsopor som  t ex bildäck, bilbatterier, cyklar, stolar, bord etc.

ü  Uppsatta anordningar (badpooler, studsmattor, lekredskap etc)

Om anordningen sätts upp på ett utrymme som är gemensamt för boende i Tallen bär den eller de som anskaffat eller äger anordningen ansvar för anordningens skick och bär ansvaret för de olyckshändelser som den orsakar.

ü  Gemensamma områden

Vi håller ordning på våra gemensamma områden, lekplatser och runt våra hus. Gräsklippare, trimmer, skottkärror finns att låna. Se hemsidan för mer information om av vem och var man kan hämta nycklar till förråden.

ü  Fester och kvällsaktiviteter

Undvik att störa dina grannar. Om du ska ha en fest eller liknande kan det vara bra att meddela dina grannar innan så att de är beredda. Det är naturligtvis tillåtet att ha fest och sitta på sin altan och prata och skratta, men efter klockan 22 bör man inte spela hög musik, stoja och stimma, så att man stör sina grannar.

Vi tar hänsyn till våra grannar, husen ligger tätt. Tänk på att det är barn som ska sova och vuxna som ska upp och jobba tidigt på morgonen.

Om du störs av en granne säg då i första hand till grannen själv. Hjälper inte detta kan du ta kontakt med styrelsen.

Tänk på varandra och ta hänsyn.

Styrelserna för Tallens samfällighetsförening och Tallens bostadsrättsförening

Hemsida http://www.hsb.se/ostra/tallen