Vi stödjer inte längre, fullt ut, webbläsaren Internet Explorer (version 11 eller tidigare) då detta är en gammal webbläsare som inte längre underhålls av Microsoft och inte fungerar med modernare webbteknik. Därför rekommenderar vi att ni istället använder er av någon av dessa webbläsare: Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge eller Apple Safari

Att hyra är ett smart sätt att bo

Vi på HSB Östra har hyresrätter i Norrköping, Söderköping och Finspång. Över hela landet har HSB omkring 25 000 hyresrätter, vilket innebär att vi på HSB inte bara är en av de stora hyresvärdarna, vi är också en av de mest erfarna efter snart 100 år i branschen. Dessutom är vi en kooperation, som låter vinsten gå tillbaka till boendet. Det betyder att vi satsar på dig som hyresgäst och investerar i det hus du bor i.

Att bo tillsammans med gemensamma spelregler

Vår målsättning är att du ska känna dig trygg och trivas i ditt hem. Att bo i en hyresrätt ger dig många fördelar. I stora drag slipper du plötsliga kostnader för saker som gått sönder och behöver repareras eller bytas ut. Du är fri att flytta när du vill, det enda kravet är tre månaders uppsägningstid.

Hyresrätten innebär inte bara rättigheter, utan även att du som hyresgäst har skyldigheter, både mot dina grannar och mot oss som hyresvärd. Vi vill att du ska känna till vad du kan förvänta dig av oss som hyresvärd och vad vi i vår tur förväntar oss av dig som hyresgäst.

Läs mer om vilket ansvar du har som hyresgäst.

HSBs policy för bostadshyresrätter

HSBs policy för bostadshyresrätter tar upp mycket som du som ny hyresgäst bör ha koll på. 

Läs den här!

Allmän information och kontakt

Vem vänder jag mig till gällande garage, parkering, nycklar och taggar?
Alla frågor som rör garage, p-plats, nycklar och taggar besvaras av din hyresadministratör. Du når administratören på telefon: 010-442 56 00, val 2.
(Aktuella telefon- och öppettider hittar du under kontakt på vår hemsida)
E-post: hyresadministration.ostra@hsb.se

Om du vill säga upp din parkerings- eller garageplats skickar du in en skriftlig uppsägning.

 

Var anmäler jag fel?
Felanmälan görs på telefon: 010-442 56 00, val 1.
mail: felanmalan.ostra@hsb.se eller på hemsidan under "Mitt HSB"

Vid akuta felanmälningar utanför kontorstider nås jouren på 010-470 50 64

 

Var hittar jag information om internet- och tv-leverantör?
Information om internet- och tv-leverantör finns i trapphuset. Se informationstavlan innanför dörren. Saknas information kan du ringa oss.

 

Har du frågor om något annat?
Då kan du gå in på vår hemsida www.hsb.se/ostra
Mer info kring ditt boende hittar du på "Mitt HSB" där du loggar in med ditt bankid.

Hänsyn och omtanke

Du och dina grannar har rätt till ett lugnt boende utan störningar. Därför är det viktigt att visa hänsyn och omtanke till varandra.

Vad som är störande uppfattas olika. Att någon gång ibland höra barn som leker eller att en granne har fest, får man räkna med när man bor i flerfamiljshus. Däremot är det störande vid hög musik på sena kvällar och nätter, bråk och skrik eller andra ihållande ljud i lägenheter och trapphus.

En hyresgäst får aldrig störa sin omgivning, oavsett tid på dygnet. Det blir förstås extra viktigt att tänka på det vid tider när det i övrigt är lugnt och tyst i huset. Tänk alltid på hur du själv skulle uppfatta ljud och lukter från grannarna.

 

Upprepade eller allvarliga störningar

Som hyresvärd är vi skyldiga att se till att eventuella störningar upphör. Om en hyresgäst stör sin omgivning och inte rättar sig efter tillsägelse riskerar hyresgästen att omgående bli uppsagd från lägenheten.

Som hyresgäst är det viktigt att tänka på att du har ansvar för alla som tillhör hushållet, även besökande till lägenheten.

Att betala hyran

Hyran betalas alltid i förskott varje månad. Det betyder att senast den sista dagen i månaden ska nästa månads hyra vara inbetalad till oss.

För att underlätta för dig har du möjlighet att betala hyran via autogiro eller e-faktura. Kontakta oss så berättar vi mer.

 

Om hyran inte betalas i tid skickas en påminnelse efter ett par dagar. Om hyran fortsatt inte betalas efter det så kommer det att bli ett inkassoärende och hyresgästen risker då att bli uppsagd från lägenheten. Om hyran vid upprepade tillfällen betalas för sent så kan även det leda till uppsägning.

 

Om du hamnar i ett läge där du har svårt att betala hyran är det viktigt att du tar kontakt med oss direkt, så kanske vi tillsammans kan reda ut din situation.

Ta hand om din lägenhet

Som hyresgäst är det ditt ansvar att sköta om din lägenhet genom att städa och vara rädd om den. För att förhindra att fel uppstår finns det en del saker som du regelbundet behöver göra:

 

Badrum

  • Rengör sil och vattenlås i handfatet för att förhindra stopp.
  • Rengör golvbrunnens galler och plocka upp den lilla korgen under gallret för att tömma och göra rent. På så sätt undviker du stopp och lukt.
  • Rengör med milda rengöringsmedel som inte kan förstöra emaljerade ytor.

Kök

  • Fläktfiltret ska rengöras regelbundet för att fläkten ska fungera så bra som möjligt.
  • Häll inte ut matolja och matfett i diskhon, det orsakar stopp i avloppet. Häll använd matolja och matfett i en flaska eller pappförpackning med skruvkork och kasta den i kärlet för brännbara sopor.
  • Rengör kylskåpets avrinningshål. Om det är igensatt med smuts rinner vattnet ner i grönsakslådorna eller ut på golvet.
  • Frosta av frysen regelbundet. En nedisad frys drar mer el och håller inte maten lika kall.
  • Håll spis och ugn rena så att fettstänk och smuts inte bränner fast.

Övriga utrymmen

  • Som hyresgäst ansvarar du själv för att byta glödlampor, lysrör, glimtändare, ugnslampor, batteri till brandvarnare och andra förbrukningsvaror i lägenheten.
  • Om du har balkong/uteplats eller om du hyr en parkeringsplats så ansvarar du själv för att skotta de ytorna.

 

Mycket av det som du ansvarar för att åtgärda själv kan du få hjälp med, mot en kostnad. Kontakta felanmälan för mer information.

Om något går sönder

Ibland går saker som tillhör lägenheten sönder eller slits ut. Du har rätt att få felen lagade.

Det kan gälla allt från droppande kranar till att kylskåpet slutat fungera. Om ett fel eller skada uppstår i din lägenhet eller i gemensamma utrymmen är det viktigt att du snarast kontaktar oss så att skadorna inte förvärras. Felanmälan görs på telefon 010-442 56 00, via mail till felanmalan.ostra@hsb.se eller via hemsidan under ”Mitt HSB”. Vid akuta fel som är fara för fastighet eller person efter kontorstid ringer du jouren på 010-470 50 64.

Vid onormalt slitage och vållande av skada är hyresgästen enligt hyreslagen ersättningsskyldig. Som hyresgäst ansvarar du även för skador som uppkommer genom att någon som tillhör hushållet eller gästar dig uppträtt vårdslöst eller försumligt. Kort sagt, det är du som är ansvarig för skador i lägenheten, oavsett vem som orsakat dem.

 

För att boendemiljön ska bli riktigt bra är det viktigt att du som hyresgäst hjälper till med omtanke om den gemensamma miljön så som trapphus, tvättstugor, gårdar och miljöhus.

Läs mer om vad du som hyresgäst själv har ansvar att sköta

Vad händer om jag tappar bort en nyckel/tvättkolv?

Vid borttappad lägenhetsnyckel/tvättkolv/eller övrig nyckel debiteras du som hyresgäst för kostnad för låsbyte.

Håll trapphus och gångar fria

Trappuppgången är din utrymningsväg och räddningstjänstens väg in om det skulle inträffa något i din lägenhet eller hos din granne.

Blockerade utrymningsvägar kan få allvarliga konsekvenser. Håll trappuppgången och entrén fria från cyklar, barnvagnar, skor, mattor, leksaker med mera. Ställ sakerna i förrådet, på balkongen eller på särskilt avsedda platser där sådana finns.

 

Tillsammans skapar vi en säker boendemiljö. Tack för att du visar hänsyn!

 

Tvättstugan – ett gemensamt ansvar

Tvättstugan är kanske en av våra viktigaste gemensamma utrymmen i bostadshuset och det är för allas trevnad nödvändigt att den sköts bra.

 Låt tvättstugan bli en trivsam mötesplats. Det blir det om alla deltagare följer spelreglerna.

  • Läs och följ de regler och instruktioner som finns för användning av tvättstugan, maskinerna och torkutrymme.
  • Var rädd om maskinerna du använder.
  • Var noga med att boka och hålla tiden du bokat. Avboka så fort som möjligt om du får förhinder.
  • Lämna tvättstugan i tid så att nästa hyresgäst kan påbörja sin tvätt på sin bokade tid.
  • När du är klar ska du städa de utrymmen och den utrustning du använt. Lämna tvättstugan i det skick som du själv vill komma till när du ska tvätta.

Husdjur som hund och katt

Du får gärna ha husdjur i din lägenhet, se bara till att de inte stör eller är till obehag för dina grannar.

 För hund- och kattägare finns några viktiga grundregler.

  • Sannolikheten för att någon av dina grannar är allergisk mot pälsdjur är statistiskt sett stor.
  • Hundar och katter ska hållas kopplade i bostadsområdet. Katten väljer gärna till exempel barnens sandlåda för att uträtta sina behov.
  • Bland dina grannar finns alltid någon som är rädd för din hund. Visa därför hänsyn och omtanke.
  • Rasta inte hunden var som helst i bostadsområdet. Gå till hundrastplats eller hundtoalett och plocka alltid upp efter hunden.

Om du störs av en grannes husdjur, exempelvis om en hund skäller på nätterna eller en katt/hund förorenar sandlådan, kontakta i första hand djurägaren direkt.

Skaka mattor med förstånd

Mattor kan rengöras på många olika sätt, men aldrig genom att skakas från balkong eller fönster.

Inte heller sängkläder eller andra föremål får skakas från balkongen eftersom grannar kan få skräpet på sig eller in genom sitt öppna fönster. Använd sunt förnuft och tänk på dina grannar.

Gångbanan är inte gjord för bilar

Bostadsområdets gångvägar är avsedda för fotgängare. Inte för mopeder, cyklar eller bilar.
Att använda fordon i bostadsområdet innebär ökade olycksrisker och är störande för de boende. Följ alltid de regler som gäller för trafiken på din gård.

Enklare renovering i lägenheten

Du som hyresgäst har rätt att själv måla och tapetsera på egen bekostnad, utan vårt tillstånd. Men inte hur som helst.


Det är viktigt att arbetet utförs fackmannamässigt, det vill säga att det görs korrekt och snyggt. Det får inte vara för extrema mönster, färger eller färgkombinationer. Men vi rekommenderar att alltid ta kontakt me doss för att rådfråga, så kan vara på den säkra sidan innan du drar igång din tänkta renovering.

Om ditt arbete inte anses vara fackmannamässigt utfört kan du bli ersättningsskyldig.

Funderar du på att byta bostad?

Livssituationen genom livet förändras och med det även behoven. Om du funderar på att flytta framöver så hoppas vi att du vill fortsätta att vara hyresgäst hos oss på HSB.

 HSB Östra fördelar lediga lägenheter först till bosparande HSB-medlemmar. Finns det inga intresserade bosparande HSB-medlemmar går turen till HSB-medlemmar. Först efter det går turen till övriga intressenter. Den medlem som har flest bosparpoäng samt varit medlem längst har störst chans att få en hyreslägenhet. Som medlem har du flera andra förmåner – kontakta oss så berättar vi mer!

 

Andrahandsuthyrning

Om du inte behöver din lägenhet under en begränsad tid så kan du efter godkännande från oss hyra ut lägenheten i andrahand. Det kan handla om arbete eller studier på annan ort eller att du ska prova på livet som sambo. Ett annat skäl kan vara att vårda en nära anhörig i dennes hem.

Kom ihåg att en andrahandsuthyrning alltid måste godkännas av oss som hyresvärd.

Direktbyte av lägenhet

Den som har ett förstahandskontrakt på en hyresrätt har möjlighet att byta lägenhet med en annan hyresgäst, efter skriftligt samtycke från hyresvärden. Rätten till ett sådant direktbyte har stöd i hyreslagen men kan vara förenat med villkor. Kontakta oss så berättar vi mer.

Skaffa hemförsäkring

Om olyckan är framme kan du drabbas hårt ekonomiskt. Vårt råd är att skaffa en bra hemförsäkring.

Förutom att hemförsäkringen täcker kostnader vid skador så kan du till exempel få hjälp med en tillfällig bostad om du skulle råka orsaka en större skada på fastigheten, som en brand eller vattenläcka. Om du saknar hemförsäkring och det till exempel börjar brinna, kan du bli skadeståndsskyldig en lång tid framöver.

 

Kontakta oss i god tid om du planerar att flytta

Det är mycket att tänka på när man ska flytta ut från sin lägenhet. Första steget är att säga upp lägenheten minst tre hela månader före du ska flytta.

Uppsägningen ska vara oss som hyresvärd tillhanda senast den sista dagen i månaden, för att kunna räknas som uppsagd aktuell månad.

  • Uppsägningstiden för en lägenhet är normalt tre kalendermånader.
  • Din uppsägning bekräftas alltid skriftligt och du får samtidigt en tid för lägenhetsbesiktning.
  • Du är skyldig att låta intresserade hyresgäster få möjlighet att se på lägenheten under uppsägningstiden.
  • Du måste städa lägenheten noggrant innan du flyttar. Om städningen inte är godkänd kommer vi behöva fakturera dig.
  • Nycklarna ska lämnas in till oss senast den förste kl. 12.00. Infaller den förste på en helg eller röd dag så är det nästkommande vardag innan kl. 12.00 nycklarna ska lämnas in enligt hyreslagen.

Här kan du läsa mer om vad som gäller när du sagt upp din lägenhet och ska flytta.