Olovlig andrahandsuthyrning vanlig i bostadsrättsföreningar

26 september 2024

I nära varannan bostadsrättsförening i Stockholm, Göteborg och Malmö pågår olovlig andrahandsuthyrning, varav var femte har kriminell karaktär. Det visar en ny kartläggning som HSB låtit göra. Nu vill bostadsorganisationen se en skärpning av bostadsrättslagen.

I dag bor över två miljoner svenskar i någon av landets cirka 30 000 bostadsrättsföreningar. Flerbostadshus, där den olovliga andrahandsuthyrningen ökat kraftigt de senaste åren, framför allt i storstäderna.

– Att ständigt möta nya ansikten i trapphuset eller inte veta vem ens granne är skapar stor otrygghet. Den olovliga uthyrningen är omöjlig att stävja och har utvecklats till en av de större utmaningarna i många bostadsrättsföreningar, säger Johan Nyhus, förbundsordförande HSB.

HSB har låtit undersökningsföretaget Evidensgruppen kartlägga omfattningen, och resultatet visar att det pågår olovlig andrahandsuthyrning i 43 procent av bostadsrättsföreningarna i våra tre storstäder. Var femte av dessa föreningar uppger att uthyrningen sker i kriminellt syfte. I över hälften av föreningarna sker uthyrningen av personer som aldrig har flyttat in i lägenheten, och i lika många föreningar förekommer korttidsuthyrning.

– Uthyrning i vinstsyfte är inte tillåtet, och att upplåta lägenheten utan styrelsens tillstånd är grund för uppsägning. Ändå kan den systematiska olovliga andrahandsuthyrningen fortgå utan repressalier på grund av ett tandlöst regelverk fullt av juridiska kryphål, säger Johan Nyhus.

Undersökningen visar också att det är ytterst ovanligt att medlemmar blir av med nyttjanderätten på grund av olovlig andrahandsuthyrning. Det vanligaste kryphålet som sju av tio bostadsrättshavare hävdar är att andrahandshyresgästen är en inneboende. En majoritet av ordförandena i bostadsrättsföreningar vill att det ska bli enklare att vräka bostadsrättshavare.

Den 1 juli i år skärptes hyreslagen med syftet att förebygga brott och öka tryggheten i bostadsområden. Bland annat har hyresgästers rätt att ha utomstående i lägenheten begränsats, och det är enklare att vräka hyresgäster som begår brott. Men när det gäller bostadsrätten utreder regeringen just nu hur privatuthyrningen i stället kan underlättas, vilket skulle förvärra situationen.

– Skärpningen av hyreslagen är välkommen, men brottsligheten gör inte skillnad på upplåtelseformer. Det är angeläget att bostadsrättsföreningar får ett lika starkt lagstöd som hyresvärdar, i stället för ytterligare lättnader som utan tvivel skulle öka spekulationen och otryggheten i boendet, avslutar Johan Nyhus.

I dag den 26 september presenterar HSB fem åtgärder på SvD Debatt som skulle leda till att styrelser får bättre möjligheter att stävja den olovliga andrahandsupplåtelsen.

OM HSB STOCKHOLM
I över 100 år har vi byggt nya hem att trivas i. Sedan starten 1923 har vi vuxit till drygt 182 000 medlemmar, 56 000 bosparare, över 580 bostadsrättsföreningar och 4 000 hyresrätter. HSB Stockholm bygger, förvaltar och arbetar aktivt för att skapa ett gott boende åt våra medlemmar. Vi finns i 20 kommuner i Stockholms län: Danderyd, Ekerö, Haninge, Järfälla, Lidingö, Nacka, Norrtälje, Sigtuna, Sollentuna, Solna, Stockholm, Sundbyberg, Tyresö, Täby, Upplands Bro, Upplands Väsby, Vallentuna, Vaxholm, Värmdö och Österåker.

HSB
Kooperation