HSBs gemensamma logotyp = sköld + devis

HSB logotyp

HSBs logotyp är en viktig bärare av HSBs varumärke. Logotypen består av ordmärket HSB, figurmärket skölden och devisen ”HSB – där möjligheterna bor”. Vi använder vår gemensamma logotyp som avsändare i all vår kommunikation. 

Logotyp för nedladdning


Färgkoder logotyp


Blå:

  • PMS 2955 C
  • RGB 0, 51, 102
  • CMYK 100, 83, 37, 23

Ljusgul:

  • PMS 7406
  • RGB 255, 207, 0
  • CMYK 0, 18, 100, 0


Mörkgul:

  • PMS 110
  • RGB 215, 169, 0
  • CMYK 0, 20, 100, 18

Vem får använda HSBs varumärke?

Alla delar av HSB-organisationen får, efter godkännande av HSB Riksförbund, använda HSBs varumärke som avsändare i sin kommunikation. Varumärket ska användas i enlighet med styrdokumentet Hantering av HSBs varumärkesriktlinjer och denna profilmanual. I vissa fall får varumärket även användas av andra, exempelvis vid samarbeten som är reglerade i avtal.

Bostadsrättsföreningar som är medlemmar i HSB använder varumärket med tydlig markering att de är en bostadsrättsförening som är medlem i HSB.

Regler för användning av HSBs logotyp

Minsta format

Logotypens bredd får aldrig understiga 18 mm. Skölden ensam får aldrig användas under 10 mm.

Friyta

Logotypen ska presenteras på ett tydligt och enhetligt sätt. Inga distraherande element eller texter ska placeras inom dess friutrymme. Den minsta friytan är 120% av logobredden. Rekommenderad friyta är dock betydligt generösare, 150%. 

Specialvarianter

Specialvarianter av logotypen där devisen ligger till höger om skölden finns
att beställa. Beskuren och vinklad logo, (10°), kan få förekomma vid extremt långsmala format. Vi har även en speciallogo med devisen HSB – där kärleken bor, att användas vid tillfälliga kampanjer t ex Pride och Alla hjärtans dag.

Placering

Se bild nedan.

Bakgrund

Vi strävar efter att lägga logotypen mot vit botten, blå botten eller i bild med låg kontrast, för att få bäst läsbarhet och enhetligare utseende.

Illustration, klicka på bilden för förstoring

Regler för användning av logotyp.PNG

Färgkoder vid kommunikation

Färgkoder, klicka på bilden för förstoring

Färgkoder.PNG

Färgerna är en av de starkaste parametrarna som definierar ett varumärke.
Konsekvent använda ger dom en tydlig signal att det är HSB som är avsändare. Vi har nu ett bredare färgsystem än tidigare, som skapar mer flexibilitet.

HSBs nya färgpalett består av huvudfärger, sekundärfärger och komplementfärger. Huvudfärgerna härstammar från skölden. Tre komplementfärger finns att tillgå för att accentuera delar i layouten.
Exempelvis i form av signalfärg el dyl. Vid produktion av trycksaker är det
viktigt att säkerställa att man har fogra 39 som arbetsfärgrymd. Genom
att säkerställa detta kan man arbeta med rgb- & hex-värdena till höger och alltid ha samma processfärger i tryckt media. Tryckfilen exporteras då i cmyk-arbetsfärgrymd.

Webbsäkra färger

Det var 216 färger som, oberoende av operativsystem, såg likadant ut på alla datorer. Om man begränsade sig till dom när man skapade bilder eller skrev HTML-, XHTML- eller CSS-kod, så fick man ett pålitligt resultat. Idag har (de flesta) datorer stöd för fler färger, oftast 16,7 miljoner eller mer. Så
egentligen är det inte längre aktuellt att tala om ”webbsäkra” färger.

Färger definieras med olika koder för olika reproduktions- och framställningsmetoder.

  • Till fyrfärgstryck används CMYK.
  • Till digitala media som webb och video används RGB.
  • Till dekorfärgstryck används PMS.
  • Till lack, målarfärg m.m. används NCS (utgå från PMS-logotypen).

Om färgtryck inte finns att tillgå finns en undantagsvariant i gråskala framtagen.

Om du är osäker på vilken färgvariant av logotypen du ska välja, fråga leverantören/ tryckeriet!

CMYK

Står för CYAN, MAGENTA, YELLOW (gult) och KEYCOLOR (svart). Detta färgsystem används vid fyrfärgstryck. CMYK-färger beskrivs med en procentangivelse för varje färg.

Exempel: CMYK C=0, M=50, Y=100, K=0 (orange).

Tänk på att i kommunikationen med tryckerier kan färgblandningen anges enligt Europaskalan, där ordningen är gul (Y), magenta (M), cyan (C) och svart (K).

RGB

Står för RÖD, GRÖN och BLÅ. RGB är det färgsystem som används vid inläsning av färgbilder då det har en större färgrymd än CMYK. RGB används även för att ange de färger en datorskärm återger. RGB-färger beskrivs med ett värde från 0-255 för varje färg. Exempel: RGB R=225, G=145, B=45 (orange).

NCS

Ett svenskt kulörsystem som bygger på en indelning i ljushet, kulör och mättnad. Används mest inom textil- och måleribranscherna.

PANTONE® (PMS)

Står för Pantone Matching System. PMS-systemet används för att göra dekorfärgstryck. Kulörerna är indelade i ett siffersystem som inte ger någon vägledning om vilken kulör det rör sig om. Det är vanligt att kombinera en dekorfärg med fyrfärgstryck för att säkerställa att exempelvis färgen i en logotyp framställs exakt. Exempel på en färgangivelse kan vara: PMS 1375 (orange).

C eller U som följer färgkoden står för Coated (bestruket papper) respektive Uncoated (obestruket papper).