Kontakt- och informationsvägar

Det finns olika saker som rör ditt boende och som du kan behöva hjälp med eller vill diskutera. Ibland är det något vardagligt och ibland är det större frågor som berör själva föreningen. Du behöver också kunna skaffa dig information om vad som händer i bostadsrättsföreningen. Det finns olika kontakt- och informationsvägar i föreningen.

Kontakta förvaltaren

I första hand ska du som boende kontakta föreningens förvaltare via HSB Skåne i frågor som rör ditt boende och din vardag i föreningen. Det kan till exempel handla om:

  • frågor om nycklar och taggar
  • att du behöver hjälp med att byta namn på dörren och postlådan
  • frågor inför en renovering
  • att du vill få kontakt med styrelsen eller valberedningen.

Felanmäl direkt till HSB Skånes felanmälan

Har du upptäckt ett fel på något som föreningen ansvarar för och som du som bostadsrättsägare inte ska åtgärda själv? Kanske en lampa i trapphuset som blinkar eller en tvättmaskin som börjar låta konstigt? Gör en felanmälan. 

Du kan felanmäla via:

Det är inte säkert att "Någonannan" felanmäler och i föreningen har alla boende ett gemensamt ansvar att hjälpas åt att felanmäla.

Jour vid akuta fel och störningsjour

Uppstår det något akut fel på lördagar, söndagar och helgdagar samt efter ordinarie arbetstids slut (klockan 16–07) kan du ringa HSB Skånes felanmälan på telefonnummer 046-210 85 00. Ett akut fel kan till exempel vara ett större läckage och  större problem med vattenförsörjningen eller värmen.

Om du upplever störningar i din bostad ringer du samma nummer.

Frågor till styrelsen

För frågor som handlar om föreningen eller om du vill skicka in en motion till årsstämman, är det styrelsen du ska kontakta. Enklast gör du det genom att skriva en lapp eller ett brev och lägga det i den vita postlådan utanpå hus 115. Glöm inte att skriva ditt namn på lappen. Du kan också kontakta förvaltaren.

Så här får du information om vad som händer i föreningen

Digitala skärmar i trapphusen

Information från styrelsen publiceras på de digitala skärmarna i trapphusen. Framför allt kommer det ny information efter varje styrelsemöte. Styrelsen har möte ungefär en gång i månaden, så håll utkik på skärmarna! Du kan läsa samma information när du loggar in i Mitt HSB på hsb.se

Mitt HSB

Du kan logga in i Mitt HSB och i din profil ställa in att du vill ta emot aviseringar. Då får du ett mejl när styrelsen skickar ut meddelanden från Mitt HSB. 

I Mitt HSB finns för brf Hässleholm också dokumentation från årsstämman, extrastämmor, årsredovisning, trivselregler, stadgar och till exempel blanketten för uttag ur den inre fonden. 

Kontakta valberedeningen om du vill engagera dig 

Vill du engagera dig i styrelsen vänder du dig till valberedningen.

Du kontaktar valberedningen via:

Vill du hjälpa till med något annat i föreningen?

Skulle du vilja hjälpa till med något i föreningen, men som inte ingår i ett styrelseuppdrag kontaktar du förvaltaren eller styrelsen. Det kan till exempel vara om du vill ta initiativ till en gemensam social aktivitet, grannträff, föreläsning eller om du vill bidra med någon annan uppgift.

Du kan få betalt per timme för arbeten och insatser som gagnar alla i föreningen. Arbetet måste dock alltid först vara godkänt av styrelsen.

Kontakta dina grannar

Självklart säger du hej till dina grannar när du möter dem i trappan, men vill du ta annan kontakt med dina grannar i husen och inte riktigt vet hur du ska göra? Då kan du:

  • logga in på Mitt HSB på hsb.se och skriva en kommentar i Grannforum
  • sätta upp ett anslag på anslagstavlorna på cykelhusen.

Det du skriver i Grannforum kan bara läsas av boende i brf Bokeberg. Du kan välja om du vill skriva till alla boende i föreningen eller bara till dem som bor i samma trapphus som du.