I första hand ska du som boende kontakta föreningens förvaltare via HSB Skåne i frågor som rör ditt boende och din vardag i föreningen. Det kan till exempel handla om:
Har du upptäckt ett fel på något som föreningen ansvarar för och som du som bostadsrättsägare inte ska åtgärda själv? Kanske en lampa i trapphuset som blinkar eller en tvättmaskin som börjar låta konstigt? Gör en felanmälan.
Du kan felanmäla via:
Det är inte säkert att "Någonannan" felanmäler och i föreningen har alla boende ett gemensamt ansvar att hjälpas åt att felanmäla.
Uppstår det något akut fel på lördagar, söndagar och helgdagar samt efter ordinarie arbetstids slut (klockan 16–07) kan du ringa HSB Skånes felanmälan på telefonnummer 046-210 85 00. Ett akut fel kan till exempel vara ett större läckage och större problem med vattenförsörjningen eller värmen.
Om du upplever störningar i din bostad ringer du samma nummer.
För frågor som handlar om föreningen eller om du vill skicka in en motion till årsstämman, är det styrelsen du ska kontakta. Enklast gör du det genom att skriva en lapp eller ett brev och lägga det i den vita postlådan utanpå hus 115. Glöm inte att skriva ditt namn på lappen. Du kan också kontakta förvaltaren.
Information från styrelsen publiceras på de digitala skärmarna i trapphusen. Framför allt kommer det ny information efter varje styrelsemöte. Styrelsen har möte ungefär en gång i månaden, så håll utkik på skärmarna! Du kan läsa samma information när du loggar in i Mitt HSB på hsb.se.
Du kan logga in i Mitt HSB och i din profil ställa in att du vill ta emot aviseringar. Då får du ett mejl när styrelsen skickar ut meddelanden från Mitt HSB.
I Mitt HSB finns för brf Hässleholm också dokumentation från årsstämman, extrastämmor, årsredovisning, trivselregler, stadgar och till exempel blanketten för uttag ur den inre fonden.
Vill du engagera dig i styrelsen vänder du dig till valberedningen.
Du kontaktar valberedningen via:
Skulle du vilja hjälpa till med något i föreningen, men som inte ingår i ett styrelseuppdrag kontaktar du förvaltaren eller styrelsen. Det kan till exempel vara om du vill ta initiativ till en gemensam social aktivitet, grannträff, föreläsning eller om du vill bidra med någon annan uppgift.
Du kan få betalt per timme för arbeten och insatser som gagnar alla i föreningen. Arbetet måste dock alltid först vara godkänt av styrelsen.
Självklart säger du hej till dina grannar när du möter dem i trappan, men vill du ta annan kontakt med dina grannar i husen och inte riktigt vet hur du ska göra? Då kan du:
Det du skriver i Grannforum kan bara läsas av boende i brf Bokeberg. Du kan välja om du vill skriva till alla boende i föreningen eller bara till dem som bor i samma trapphus som du.