Andrahandsuthyrning är inte tillåten utan styrelsens tillstånd. Använd blanketten som förvaltaren tillhandahåller.
Ansvaret för föreningen är uppdelat mellan föreningen och bostadsrättsinnehavarna
Föreningen står för yttre underhåll av fastigheten,stamledningar för vatten, avlopp, ledningar för elektricitet och informationsöverföring m.m.
Bostadsrättsinnehavaren ska hålla det inre av lägenheten i gott skick. Hit räknas rummens väggar, golv och tak, inredning i kök och badrum, glas i fönster och dörrar, balkonginglasning (utom inglasningar på balkongerna mot Fabriksgatan som är fastighetsägarens ansvar), innerdörrar, ytterdörrens insida samt lås. Till lägenheten hör vidare kranar (inklusive packningar), synliga rördragningar,
Det som tillhör föreningen repareras och underhålls av fastighetsskötaren/HSB. För det som tillhör lägenheten får lägenhetsinnehavaren anlita fastighetsskötaren mot betalning alternativt själv skaffa hantverkare till. fasta elektriska kontakter och strömbrytare.
Stopp i avloppet som uppenbart orsakats av lägenhetsinnehavaren kommer att faktureras denne.
Mer information finns i våra stadgar §31 och §32.
För att byggnaden ska ge ett trevligt och enhetligt intryck rekommenderas mörka eller ljusa balkongskydd. Markiser över balkong och fönster är inte tillåtna. Inglasning är tillåten enligt den modell som styrelsen rekommenderar. Parabolantenner är förbjudna, och balkonglådor får av säkerhetsskäl inte hänga ut över balkongräcken.
Det är inte heller tillåtet att borra i betongen på balkongen.
Endast elgrillar är tillåtna.
I förråden är det inte tillåtet att förvara brandfarliga vätskor.
Förrådsgångarna ska hållas fria.
Angrepp av klädesmal eller pälsmal i vinds/källarförråd Skadedjur i textilier kan komma från olika ställen men störst risk för mal finns i äldre textilier som kan vara inköpta second hand samt arvegods. Om du upptäcker angrepp kan Anticimex bistå med råd, men du är själv ansvarig för sanering.
Råd och tips för att bli av med mal
Förvara endast rena textilier, förpackade i täta emballage på vind/källare t.ex. i plastlådor med lock. Kontrollera undanlagda textilier regelbundet.
Angripna textilier kan värmebehandlas vid 60°C genom tvätt, strykning eller torktumling.
Dammsug drabbade utrymmen. Var noggrann kring lister, springor och sprickor.
Frys in dammsugarpåsen innan den slängs i soporna.
Textilier bör skakas och borstas mycket noggrant. De kan tvättas, värmebehandlas (ca +60°C) eller/och frysas (ca -18°C)
Förvissa er om att ni inte borrar i vatten- och elledningar när ni behöver borra i väggar och tak. Kontakta gärna fastighetsskötaren först. Tänk på att ljudet från en slagborr fortplantas i betongväggarna – informera gärna grannarna före en större renovering och undvik att borra efter kl. 20.
För kontakt med styrelsen i icke-brådskande ärenden, finns en brevlåda i entrén Kung Oskars väg 41, märkt “Styrelsen”.
Vår leverantör av bredband, telefoni och teve är ComHem. Felanmälan och tilläggsbeställningar göres direkt till ComHem. Utrustningen i kopplingsskåpet (telefoniadapter, mediaswitch och kopplingspanel) tillhör fastigheten, och får inte avlägsnas. (Mer information på sidan Bredband, TV och telefoni)
Lägenhetens säkringsskåp innehåller huvudbrytare, automatsäkringar och jordfelsbrytare. Är ni helt eller delvis strömlösa kan era huvudsäkringar (placerade i elrum i källaren) löst ut. Kontakta HSB:s felanmälan.
Felanmälan ska anmälas på HSB:s hemsida (uppe i högra hörnet på denna sida) eller tfn 046-210 85 00, både för fel som faller under föreningens ansvar och fel som lägenhetsinnehavaren är ansvarig för. Ansvarsfördelningen står beskrivet under punkten “Ansvaret” samt i våra stadgar. Även behov av ”fixarhjälp” kan anmälas här.
Kan anlitas om du vill ha hjälp med att sätta upp gardinstång eller en lampa i taket, byta packningar etc. Bokas via felanmälan till HSB och debiteras lägenhetsinnehavaren.
Matavfallspåsar samt insamlingskärl för batterier, lampor och lysrör finns i miljörummet i garaget. Övrigt farligt avfall ska var och en själv lämna på återvinningscentral.
Vid förlust av nyckeltagg ska detta meddelas omgående till fastighetsförvaltaren så att taggen kan spärras. Det är viktigt att vi gemensamt ser till säkerheten i fastigheten.
Får du stopp i avloppet eller om det rinner ner dåligt, kontrollera nedanstående innan du felanmäler:
Som lägenhetsinnehavare är det enligt stadgarna ditt ansvar och din skyldighet att hålla rent, rensa och underhålla de synliga delarna av avloppen i din lägenhet. Det gäller både i kök, badrum och badkar/ dusch. Tänk på att inte spola ner olämpliga saker i avloppet. Du får exempelvis inte spola ner kaffesump, teblad, stekfett eller annat fett, råa ägg, torra pulver (t.ex. potatismospulver o.d.), kakeleller
cementbruk eller annat som kan vara olämpligt och som fastnar och bygger på lagren i våra rör. I toaletten ska du inte spola ner bomullspinnar eller liknande eftersom de lätt sätter sig på tvären och bygger upp ett stopp när annat spolas ner. Bomull är enligt reningsverken inte heller lämpligt att spola ner i toaletten liksom varken tamponger eller bindor.
Om stoppet är orsakat av lägenhetsinnehavaren kan kostnaden komma att debiteras den ansvarige.
Ett enkelt sätt att hålla köksavloppet öppet är att värma två liter vatten till en temperatur av cirka 70 grader, lägga i fem matskedar maskindiskpulver, röra om och hälla det i slask och diskho. Spola därefter ordentligt (minst en halv minut) med riktigt hett kranvatten i varje ho. Gör det till en vana att upprepa denna procedur med jämna mellanrum så håller sig våra avlopp öppna lättare och längre.
Kaustiksoda får icke användas, eftersom det kan medföra för stor värmeutveckling och risk för frätskador på avloppsledningarna.
Trapphus och källargångar ska hållas fria p.g.a. brandrisken (dörrmatta utanför dörren är inte tillåtet).
Uppgifer om rutiner och annat att tänka på inför försäljning av lägenheten finns bl.a. på Mitt HSB. Kontakta HSB-förvaltaren om lägenheten inte säljs via mäklare.